Lenka Fedorová Rôzne

Košická železničná stanica kedysi a dnes: Hľadajte rozdiely :) FOTO

Súčasná podoba železničnej stanice v Košiciach sa teší veľmi dobrým ohlasom. Jej moderný vzhľad nám môžu závidieť. V minulosti však vyzerala železničná stanica inak. Mala však svoje neopakovateľné čaro. Ktorá podoba sa vám páči viac?

Ilustračný obrázok k článku Košická železničná stanica kedysi a dnes: Hľadajte rozdiely :) FOTO
Zdroj: Dnes24.sk

Mesto Košice patrilo v minulosti medzi najdôležitejšie obchodné križovatky Európy. Bolo centrom východného Slovenska, ktoré malo v rámci Uhorska významnú pozíciu. V stredoveku patrilo medzi územia s najvyššou hustotou mestského osídlenia v rámci celého uhorského územia.

Stanica koncom 19. storočia

V roku 1890 začali premávať vlaky na železnici Košice-Turňa (s odbočkou do Nižného Medzeva). Ústredna dvorana stanice sa ukázala primalá. Nestačili ani prízemné prístavby na oboch stranách staničného bloku.

„Napokon bolo rozhodnuté zväčšiť kapacitu železničnej dopravy vystavením novej stanice. Projekt zverili Jozefovi Hubertovi. Preberajúc sloh i jednotlivé prvky francúzskych renesančných zámkov (v dobovom romantickom poňatí) vytvoril v roku 1896 pekné dielo, ktoré pretrvalo až do nedávnych čias. V sedemdesiatych rokoch bol na mieste starej staničnej budovy postavený dnešný moderný objekt Železničnej stanice,“ uvádza web mesta.

Pôvodná, dnes už nejestvujúca košická železničná stanica patrila – spolu s miskolcským a ľvovským nádražím – k veľkolepým realizáciám železničnej architektúry na východ od Budapešti. Tiská železnica, ktorej bolo košické nádražie súčasťou, mala stanice s architektonickými prvkami, ktoré vychádzali z romantického, pseudogotické­ho slohu.

Budova bola bohato zdobená

„Štíty, veže, vežičky pôsobivo obohacovali architektonický výraz staničného objektu a boli zdobené typickými oblúčikovými vlysmi. Rímsy a obruby okenných a dverných otvorov boli dekorované romantizujúcimi tehelnými, kamennými alebo štukovými prvkami. Súčasťou košickej stanice bola drevená staničná hala prekrývajúca tri koľaje. Čelá tejto haly boli zdobené výraznou drevenou dekoráciou,“ uvádzajú slovenské železnice.

V Košiciach si Tiská železničná spoločnosť postavila koncovú železničnú stanicu s deviatimi koľajami, z ktorých dve viedli do výhrevne a tri ležiace pri staničnej budove boli prekryté dreveným prístreškom. Tie slúžili pre nástup a výstup cestujúcich z osobných vlakov.

Foto: Archív Verejnej knižnice Jána Bocatia

Bývalá košická železničná stanica
2
Galéria
Zdroj: Archív Bocatiovej knižnice
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM