Aktualizované Alexandra Kolínská Správy

Od decembra bez RegioJetu? Zahraničný dopravca zvažuje zrušiť spoje medzi Košicami a Bratislavou!

Spoločnosť RegioJet avizuje, že spojeniu Košice - Žilina - Bratislava hrozí od decembra zánik. Pozrite sa, čo je za tým!

Ilustračný obrázok k článku Od decembra bez RegioJetu? Zahraničný dopravca zvažuje zrušiť spoje medzi Košicami a Bratislavou!
Zdroj: TASR

Pokiaľ sa v nasledujúcich dňoch nevyrieši prevádzka stratových IC vlakov štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), je český súkromný prepravca RegioJet pripravený v decembri zrušiť svoje spoje na linke Bratislava – Košice. Avizuje to spoločnosť v stanovisku, ktoré dnes TASR poskytol jej hovorca Aleš Ondrůj.

Jančurove dôvody

Dôvodom je podľa RegioJetu dlhodobé poškodzovanie ich firmy udržiavaním „podnákladových“ cien v stratových štátnych IC vlakoch. „Ak minister dopravy Ján Počiatek v priebehu niekoľkých dní nevyrieši prevádzku stratových IC vlakov ZSSK, odíde RegioJet z vnútroštátnej vlakovej linky Bratislava – Žilina – Košice už v polovici decembra 2015. Celá zodpovednosť padá na plecia ministra dopravy, ktorý nechal štátom vlastnenú ZSSK konať protizákonne,“ tvrdí majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Je za tým politika?

V stanovisku konštatuje, že ZSSK nemá žiadne iné príjmy ako zo štátom dotovaných liniek. „Je jasné, že stratové IC vlaky ZSSK sú krížovo financované z dotovaných liniek. Je to nezákonné a striktne to zakazuje európska aj slovenská legislatíva,“ kritizuje Jančura. Štátom vlastnená ZSSK podľa neho tieto dotácie používa na to, aby umelo znižovala ceny cestovného v stratových IC vlakoch a vytlačila konkurenčný RegioJet z trhu. „Tým porušuje zákony a minister dopravy to svojou nečinnosťou toleruje,“ dodáva Jančura.

Ministerstvo dopravy reaguje

Podľa Odboru komunikácie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (MDVRR SR) , spoločnosť Regiojet dnes zabezpečuje približne 2,6 percenta vlakov, ktoré sú každý deň na Slovensku vypravované. „Štát garantuje dostatok vlakov pre všetkých ľudí, ktorí majú záujem cestovať po Slovensku,“ tvrdí odbor komunikácie ministerstva dopravy.

Ako uvádza odbor komunikácie ministerstva ďalej, zo strany Regiojetu ide o politický krok a nie o odbornú otázku. „Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja sa nenechá zatiahnuť do predvolených kampaní politických strán a ich sympatizantov a bude sa rozhodovať na základe odborných argumentov a nie politických tlakov,“ reaguje Odbor komunikácie MDVRR SR.

Zmeny v nastavení IC vlakov sa realizovali naposledy na jar tohto roku a ministerstvo aktuálne čaká na výsledky týchto opatrení.

ZSSK: Regiojet klame

Podľa ZSSK RegioJet cielene klame a útočí na ňu, pričom podsúva verejnosti vykonštruované a nepravdivé informácie o financovaní, prevádzke, cenách či naplnenosti vlakov spoločnosti. „Najnovšie pridal hrubé osočovanie o porušovaní zákonov, ktoré ZSSK zvažuje riešiť právnou cestou. ZSSK dôsledne rešpektuje zákony tejto krajiny,“ zdôraznila v reakcii riaditeľka odboru komunikácie ZSSK Jana Morháčová.

Trvá na tom, že ich IC vlaky nie sú krížovo financované z dotácií štátu a majú samostatné hospodárenie oddelené od vlakov, ktoré si zmluvne objednáva štát. Spoločnosť tiež podľa nej nevytláča RegioJet svojou politikou z trhu, nerozpútala a nevedie cenovú vojnu, ale je to práve naopak.

„Ak pán majiteľ RegioJetu zistil, že stratu, ktorú vyrába svojimi IC vlakmi, respektíve zlou podnikateľskou stratégiou, neunesie a zastaví komerčné žlté vlaky, je to jeho podnikateľské rozhodnutie. Budeme ho rešpektovať. ZSSK má dostatok kapacít zvládnuť dopyt cestujúcich na linke Bratislava – Žilina – Košice,“ dodala Morháčová.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM