Palec hore pre strojárov z TUKE: Vyrobili prvé slovenské auto na stlačený vzduch

Študenti na Strojníckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach (SjF TUKE) vyrobili prvý slovenský automobil jazdiaci na stlačený vzduch.

Pozoruhodné vozidlo

Projekt vývoja na katedrách mechatroniky a robotiky trval počas prebiehajúceho akademického roka a dokončili ho v uplynulých dňoch. Unikátne vozidlo má trojkolesový podvozok a je poháňané pneumatickým trojvalcovým motorom s objemom 1885 centimetrov kubických. Emisie z takéhoto pneumobilu sú prakticky nulové a neznečisťujú životné prostredie.

Tím konštruktérov sa s autom tento týždeň zúčastní na svetovej súťaži vozidiel Pneumobil 2018 v maďarskom Egeri. „Je to prvé slovenské súťažné vozidlo v kategórii pneumatických vozidiel. Ide vyslovene o študentský projekt, čiže celú konštrukciu, elektronický systém, riadiaci systém navrhli študenti, samozrejme, pod vedením pedagógov,“ uviedol v stredu docent Ivan Virgala z katedry mechatroniky SjF TUKE.

Maximálna rýchlosť

Maximálna rýchlosť auta je podľa jeho slov 35–40 kilometrov za hodinu, predpokladaný dojazd dva až tri kilometre. Ako zdroj energie je využívaná energia tlaku vzduchu s hodnotou 20 MPa v tlakovej nádobe s objemom 10 litrov. Pneumatický motor je tvorený z troch hviezdicovo usporiadaných pneumatických valcov, ktoré sú postupné aktivované a pomocou kľukového prevodu dochádza k transformácií lineárneho pohybu piestov na rotačný pohyb výstupného hriadeľa motora.

„Cieľom bolo navrhnúť to celé tak, aby to bolo efektívne – keďže máme len určitý objem vzduchu, aby sme došli čo najďalej a mali čo najväčšiu rýchlosť. Museli sme tak nastaviť aj hmotnosť celého vozidla, aby boli čo najmenšie odpory, či zosynchronizovať celý pohyb valcov,“ priblížil Virgala.

Váži zhruba 150 kg

Auto má dĺžku zhruba 2,4 metra a šírku 1,5 metra, celková hmotnosť je približne 150 kilogramov. Pneumatické prvky pre súťažné tímy dodáva spoločnosť Aventics, ktorá je hlavným organizátorom súťaže. V pravidlách sú definované rozmerové obmedzenia, bezpečnostné predpisy, ako aj obmedzenia rozsahu použitých prvkov. Bolo teda len na šikovnosti a inovatívnosti tímov, ako sa popasovali s návrhom konštrukcie a samotnou realizáciou.

V poradí 11. ročník súťaže vozidiel poháňaných stlačeným vzduchom sa koná od štvrtka do soboty (10.-12.5.) v Egeri, prihlásiť sa do nej mohli študentské tímy z celého sveta. Hodnotí sa inovatívnosť projektu, maximálny dojazd, maximálna rýchlosť a zrýchlenie vozidla, ale aj zručnosť jazdcov súťažného tímu v pretekoch. Tím zo SF TUKE bude za Slovensko prvým, ktorý sa jej zúčastní.

Nevýhodou vozidiel na stlačený vzduch je podľa Virgalu obmedzený dojazd a rýchlosť či priestorové obmedzenia. Na druhej strane výhodou je, že ekologického paliva – vzduchu – je všade dosť zadarmo.

Zdroj: TASR

Odporúčame