Lukáš Zavacký Správy

Pri Košiciach pribudne 40 km diaľnic a rýchlostných ciest: Aké sú termíny?

V okolí Košíc by malo pribudnúť takmer 40 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. A to nie je všetko.

Ilustračný obrázok k článku Pri Košiciach pribudne 40 km diaľnic a rýchlostných ciest: Aké sú termíny?
Zdroj: TASR

V roku 2020 sa počíta s dokončením nového diaľničného úseku D1 Budimír – Bidovce a v roku 2021 úseku rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Olšany.

Obidva úseky na seba nadväzujú a skompletizujú juhovýchodný obchvat Košíc, ktorý odľahčí mesto od tranzitu smerom na Ukrajinu, Maďarsko, Prešov i Rožňavu. Víťazom súťaže na úsek D1 Budimír – Bidovce sa z piatich ponúk stala firma Skanska SK, ktorá ponúkla najnižšiu cenu. Diaľnicu s dĺžkou 15,46 kilometra chce postaviť za 197,44 milióna eur. Predpokladaná hodnota zákazky bola 209,39 milióna eur.

„Očakávam, že do niekoľkých týždňov podpíšeme s víťazným uchádzačom zmluvu. Prvé práce na stavenisku by sa mohli začať niekedy v novembri. Všetko je pripravené, máme stavebné povolenie, stavebnú dokumentáciu, čakáme len na harmonizáciu štúdie vplyvov na životné prostredie (EIA),“ oznámil generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), Róbert Auxt.

„Súťaž na výstavbu rýchlostnej cesty vyhlási NDS do konca roka. Prioritne sa sústredíme na úsporu financií a hlavne času. Naším najväčším záujmom je, aby sa stavať začalo čo najskôr,“ vyhlásil riaditeľ. Dodal, že koncom júna došlo k zrušeniu súťaže na vypracovanie dokumentácie na stavebné povolenie pri tomto úseku pre neúmerne vysoké cenové ponuky, pričom súťaže sa zúčastnili iba dvaja uchádzači.

„Aby sme ušetrili čas, hovoríme o úspore roka až roka a pol, súťaž na zhotoviteľa vyhlásime v žltom FIDIC-u. Znamená to, že nemusíme ísť do novej súťaže na projektovú dokumentáciu, pretože tú si vypracuje samotný zhotoviteľ. Okrem času by sme takto mali ušetriť aj finančné náklady,“ uviedol R. Auxt.

NDS ju chce uzavrieť v roku 2017, začať stavať by sa podľa generálneho riaditeľa mohlo v roku 2018. Ešte v prvej polovici júna R. Auxt vydal príkaz na obnovenie výkupu pozemkov pod úsekom Košice, Šaca – Košické Olšany, ktorý zastavilo bývalé vedenie NDS. Vykúpiť zostáva asi 12 % pozemkov. Obidva úseky budú financované z eurofondov a štátneho rozpočtu.

Vybudovaním R2 dôjde k prepojeniu s rýchlostnou cestou R4 Košice – Milhosť, čím sa zabezpečí ucelený cestný ťah zo slovensko-maďarskej hranice. „Veľkým prínosom danej stavby je priame napojenie spoločnosti U. S. Steel Košice na diaľničný komunikačný systém Slovenskej republiky,“ dodal R. Auxt.

NDS ďalej informovala, že po dohode s mestom zrekonštruuje v Košiciach podchod VSS. Vymení sa tam prečerpávacia stanica, zhotoví sa nová elektrická inštalácia, nahradí sa starý obklad, osvetlenie podchodu a schodov, rekonštrukciu podstúpi aj prestrešenie vstupných schodov do podchodu. Náklady by nemali presiahnuť 300 tisíc eur. Stavebné práce predpokladá NDS na tri mesiace, v súčasnosti prebieha výber zhotoviteľa diela.

Bezpečnosť by sa mala zvýšiť aj na Moste VSS. NDS si dala vypracovať projektovú dokumentáciu aktualizácie dopravných zariadení a dopravných značení. Po jej vyhotovení v spolupráci s Policajným zborom SR a mestom sa pravdepodobne zmení dopravné značenie a na moste pribudnú tlmiče nárazov, ktoré by mali znížiť následky nehôd. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť a plynulosť premávky.

Môže vás zaujímať:

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM