Primátorský kandidát Urbančík: Mesto musí viac podporovať rozvoj IT sektoru
Predvolebná kampaň v Košiciach je v plnom prúde. Nedá sa nevšímnúť si ju. Prečítajte si hlavné argumenty kandidáta Borisa Urbančíka na primátorský post.
O post košického primátora sa uchádza 42-ročný bývalý novinár Boris Urbančík s podporou strany TIP. V minulosti pracoval v televíznom a rozhlasovom spravodajstve, v súčasnosti je manažér v súkromnej firme. V programe kladie dôraz na transparentné Košice, efektívnu dopravu či podporu rozvíjania sektoru informačných technológií. Rozhovor s Borisom Urbančíkom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.
Na čo sú zamerané Vaše programové priority? Čo by ste hlavne
chceli zmeniť?
Transparentné a otvorené mesto, v ktorom občania vedia, kam idú ich obecné
peniaze. Viac spolupráce so združením IT Valley, ktoré združuje
zahraničné, ale i slovenské firmy z oblasti počítačových technológií
a odborné školy a univerzity. V súčasnosti mi predstavitelia tohto
združenia hovoria o prakticky nulovej pomoci zo strany mesta. Pýtam sa, ako
je to možné, keď v IT oblasti už pracuje viac ako 6500 ľudí na území
Košíc? Pomoc nie je to, keď primátor ide strihať pásku pri príchode
nového investora. Chcem bezbariérové a bezpečné Košice. Prejdite sa na
invalidnom vozíku, či sa na ňom po tých schodoch dostanete na Hlavnú
poštu? Mestských policajtov nie je vidieť večer v uliciach, ale iba cez
deň, keď vyberajú pokuty pre súkromnú parkovaciu spoločnosť. Rokujme so
zahraničnými nízkonákladovými spoločnosťami, aby leteli aj do Košíc.
Súkromný vlakový prepravca nemá kde predávať lístky, lebo mu to štátny
nedovolí a náš magistrát mlčí. Prečo? Zmeňme grafikon MHD. Celú hodinu
čakáte na autobus a potom vám za päť minút príde naraz päť autobusov.
O nočných spojoch ani nehovorím.
Aká je vaša vízia pre Košice v roku 2018, ako by mali
vyzerať?
Mám sen a verím, že sa raz stane skutočnosťou, o tom, že Košice sa
stanú otvoreným európskym mestom. Mestom, ktoré sa bude pýtať svojich
obyvateľov, kam chcú investovať obecné peniaze. Verím, že už čoskoro
nebudeme svedkami, že magistrát nakúpi električky za 40 miliónov eur bez
klimatizácie. Doby, keď budeme vedieť, koľko sa míňa na volebnú kampaň
primátora a podobne. Mnoho vecí, ktoré sú dnes samozrejmé, boli pred
desiatimi či 20 rokmi neuveriteľné. Tak aj v roku 2018 budú Košičania
dostávať od radnice SMS správy či maily s otázkami, čo chcú vo svojom
meste zmeniť a koľko to bude stáť. Všetko však záleží od toho, či
také mesto Košičania chcú, a od toho, koho si zvolia za primátora.
Ako by ste chceli prilákať do Košíc ďalšie investície a
pracovné príležitosti? Ako by sa malo mesto profilovať v tomto smere, aký
druh priemyslu či služieb rozvíjať?
Košice majú nabehnuté na obrovskú šancu stať sa centrom IT technológií.
V roku 2020 by malo v tomto priemysle pracovať vyše 10.000 ľudí, veď to
je skoro toľko ako pracovníkov v U. S. Steel Košice. Magistrát musí
v podpore tohto segmentu pridať. Ako? Jednoducho musí podporovať výuku
matematiky a odborných predmetov už na základných školách, ktorých je
zriaďovateľom. Už teraz investori pociťujú nedostatok kvalifikovaných
pracovníkov. Mesto musí vytvárať podmienky pre príchod zahraničných
pracovníkov. S tým je spojená infraštruktúra, doprava, bývanie, kultúra
a služby. Ak sa Ukrajina stane členom EÚ, tak je to pre naše mesto ďalšia
obrovská príležitosť. Logistické a výrobné centrá pre 50 miliónový
trh. Dáme si tieto investície pre našu byrokraciu, korupciu a pomalosť
vyfúknuť Maďarom, či Poliakom? Ďalšou oblasťou je rozvoj turizmu a
s tým spojená podpora marketingu, dopravy a podobne.
Ako vidíte ďalší vývoj v oblasti dopravy v meste, ako by ste
riešili napríklad problém parkovacích miest a parkovného, alebo otázku
zachovania trolejbusov v MHD?
Všetky slovenské mestá zápasia s nedostatkom parkovacích miest. Nedostatok
parkovacích miest je aj v západnej Európe. Samozrejme, aj tam sa stavajú
nové parkovacie domy a parkoviská, ale robia aj jednu vec, ktorú u nás
takmer žiadne mesto nerobí. Tou vecou je podpora ekologickej dopravy. Prečo
sa v estónskom Talline pokúsili zaviesť bezplatnú MHD? Prečo je
v Rakúsku, Nemecku či Holandsku toľko bicyklov v mestách? Jeden týždeň
mobility u nás nič nerieši. Nestavajme viac a viac parkovísk, aby bolo viac
a viac áut v meste. Vytvárajme podmienky pre ľudí, aby používali menej
áut v centre. Zvýšenie počtov detí s astmou ma uisťuje v tom, aby sme
omnoho viac podporovali trolejbusy, alebo elektrické autobusy MHD.
Košice majú až 22 mestských častí. Ako vnímate tento stav,
usilovali by ste sa o zmenu? Koľko by bol optimálny počet mestských častí
podľa vás?
Nepodliehajme v tejto téme populizmu. Všetci tvrdíme, že je tých častí
veľa, ale ani jedna z nich sa nechce vzdať svojho statusu. Myslím si, že je
potrebné znížiť ich počet, ale opäť, znížme ich až na základe
analýzy potrieb a nie ako za socializmu, príkazom z radnice. Myslím si, že
model podľa počtu volebných obvodov pre voľby poslancov do mestského
zastupiteľstva by bol optimálny.
Problémom je situácia na Luniku IX, devastácia bytoviek a vznik
nelegálnych osád. Ako tento problém riešiť?
Búraním nevyhovujúcich a životu nebezpečných bytoviek. Postavením nových
bytov nižšieho štandardu za pomoci samotných obyvateľov a nie nastrčenej
firmy bez výberového konania. Pridelením trvalého pobytu na území mesta
iba tým, ktorí majú vyrovnané dlhy a dôslednou kontrolou platieb do
budúcnosti. Evidenciou obyvateľov, ktorí majú trvalé pobyty v iných
mestách, pretože súčasná situácia na Luniku IX je iba dôsledkom
nedbanlivosti radnice v minulosti. Všetci obyvatelia v meste majú rovnaké
práva, ale i povinnosti, bez ohľadu na etnickú či náboženskú
príslušnosť.
Aký je Váš postoj k možnosti ťažby uránu na
Jahodnej?
Referendum nestačí, treba presadiť zákaz v územnom pláne.
Dosiaľ ste nepôsobili v komunálnej ani inej politike, čo
ponúkate voličom z hľadiska svojich skúseností alebo predností na
primátorský post?
Myslím, že mám omnoho väčšie skúsenosti z komunálnej politiky, ako ich
mal pán Richard Raši, keď sa ujal funkcie primátora v roku 2010. Neviem
o tom, že by na lekárskej fakulte vyučovali politiku, ale možno sa
mýlim… Pätnásť rokov som ako redaktor spravodajstva chodil na mestské
zastupiteľstvá v Košiciach, Michalovciach, Vranove nad Topľou, Trebišove,
Sobranciach, Veľkých Kapušanoch, Medzeve či v Rožňave. Zúčastnil som sa
na šiestich výjazdových zasadnutiach vlády na východnom Slovensku. Videl
som a hovoril o problémoch v samosprávach. Videl som, ako poslanci a
primátori problémy riešia, alebo ich vytvárajú. Spomeňme si na kauzy
Strelingstav v Košiciach, kauzu parkoviská v Trebišove, či prípad
predraženého zimného štadióna vo Vranove nad Topľou. Poučme sa z nich a
nevytvárajme nové kauzy.
Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, ak sa
dostanete na post primátora?
Finančný audit, pretože sa obávam, že v mestskej pokladnici bude po
voľbách ešte dlho veľký prievan.