Veľká rekonštrukcia v Košiciach: Čo sa už na stanici zmenilo a čo sa ešte len zmení?
To, že železničná stanica v Košiciach nutne potrebovala rekonštrukciu, je už známe. Projektová manažérka nám prezradila, aké rekonštrukcie už prebehli, čo podlieha rekonštrukcii teraz a ako bude stanica vyzerať.
Prvá etapa revitalizácie železničnej stanice Košice bola zahájená v decembri 2011. V rámci tejto etapy prešla rozsiahlou rekonštrukciou celá interiérová a časť exterierových prvkov príchodovej haly železničnej stanice .
Hotové rekonštrukcie
„Vo vestibulovej časti bolo vytvorené nové tretie nadzemného podlažie, došlo k renovácií existujúcich stavebných prvkov napr. hydroizolácia strechy vrátane osadenia nových svetlíkov, nová elektroinštalácia, vodovodné a kúrenárske vedenia, výmena pôvodných okien zadnej fasády budovy (zo strany od 1.nástupišťa) vrátane zateplenia fasády, inštalácia nového evakuačného požiarneho systému a domáceho rozhlasu,“ uviedla nám projektová manažérka Katarína Maňkošová.
Eskalátory a výťah
Ako ďalej informovala, interiérová rekonštrukcia v sebe zahrnula osadenie troch eskalátorov a výťahu, kompletnú výmenu osvetlenia vrátane osadenia svetelných informačných a únikových piktogramov, pokládku novej dlažby na 2. a 3.NP, výmenu pôvodných zábradlí za nerezové, osadenie nových schodísk.
Prebiehajúce práce
Druhá etapa plynulo nadväzuje na prvú etapu. „Kým prvá etapa revitalizovala priestory príchodovej a odchodovej haly, cieľom druhej etapy je prístavba a nadstavba budovy zo strany prednádražia. K dnešnému dňu už bolo v rámci druhej etapy zrealizované búranie železobetónových konštrukcií na 1.NP, ktoré nevyhovovali zo statického hľadiska pre nadstavbu 2 a 3.NP zo strany prednádražia. Aktuálne prebieha výstavba oceľovej konštrukcie,“ povadala Maňkošová.
Novinky na stanici
Stanica sa na prízemí od pravého vchodu v prednej časti rozšíri smerom na juh po predajňu Lidl. Zo západnej strany sa objaví nákladný výťah, a únikové schodisko. Podľa projektovej manažérky na úrovni 2.NP sa vytvorí nový priestor predsadený oproti prízemiu o 3,0 m do priestoru námestia. Objekt „šošovky“ na 3.NP bude presahovať ponad strechu 2.NP, kde bude podopieraný sústavou oceľových šikmých stĺpov osadených do terénu pred objektom. Celý komplex je teda riešený tak, že z jeho koncepcie pohľadovo vyplýva úplná zmena predstaničného priestoru.
Účel a zámer rekonštrukcie
„Účelom revitalizácie železničnej stanice Košice je jej modernizácia, ktorá umožní v novovytvorených priestoroch na 2.NP a 3.NP poskytnúť cestujúcim širšiu a kvalitnejšiu ponuku služieb. Pre cestujúcich bude vybudovaný nový výťah, ktorý bude prístupný priamo z predstaničného námestia,“ dodala Maňkošová. Zámerom stavby je zachovať pôvodný architektonický koncept objektu, a zároveň použitím nových materiálov jasne definovať novú prístavbu objektu.
Platnosť stavebného povolenia pre II.etapu revitalizácie je do konca roka 2016.
Foto: www.achilesslovakia.sk