Marcel Mojžiš Rôzne

Zlé správy pre ľudí: Škrty trolejbusov, vyššie cestovné

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) navrhuje zvýšenie cestovného, utlmenie trolejbusovej dopravy a obnovu vozidlového parku, ktorý by dodala a prevádzkovala externá firma. Manažment podniku uviedol, že DPMK sa nachádza v kritickom stave v oblasti tec

„Uvažujeme o zvýšení tarify od 1. januára 2013 v priemere o 10 %,“ uviedol podpredseda predstavenstva a generálny riaditeľ podniku Juraj Hrehorčák. O dokumentoch obsahujúcich návrhy stabilizácie a rozvoja DPMK bude rokovať mestské zastupiteľstvo 17. septembra.

„V prípade, že mestské zastupiteľstvo neprijme dokumenty, hrozí, že DPMK bude nútený znížiť poskytovaný počet kilometrov, čiže bude musieť pristúpiť aj k prepúšťaniu. Pre cestujúcu verejnosť to bude znamenať predĺženie intervalov cestovania medzi jednotlivými zastávkami,“ konštatoval pre novinárov Hrehorčák.

Primátor Richard Raši v reakcii uviedol, že Košičania potrebujú bezpečnú, modernú a kvalitnú dopravu, ako plnohodnotnú alternatívu používania osobných automobilov. „Manažment DPMK predkladá mestskému zastupiteľstvu koncepčné riešenie, ktoré má cieľ tento stav v dlhodobom horizonte dosiahnuť. Bez konkrétnych systémových opatrení a s vozidlami, ktoré majú viac ako 20 rokov, pohodlnú, bezpečnú a kultúrnu dopravu dosiahnuť nemôžeme.“

Dopravný podnik uvádza, že ako jediný na Slovensku nezvyšoval ceny cestovného za posledných päť rokov. //„Napriek nárastu cien pohonných látok a energií a celkovému zvyšovaniu prevádzkových nákladov za posledné roky, od roku 2007 DPMK neupravoval tarifu. Posledná zmena Tarify DPMK z dôvodu rastu prevádzkových nákladov bola uskutočnená k 1. júlu 2007,“ //uviedol ekonomický riaditeľ DPMK Martin Jaš. Súčasný tarifný systém nepokrýva podľa vedenia náklady na MHD a prijaté tržby nevytvárajú priestor na zvyšovanie kvality v poskytovaní služieb cestujúcim.

DPMK zároveň navrhuje zrušenie neprestupných cestovných lístkov na štyri zastávky. Veková hranica pre bezplatnú dopravu by sa zároveň mala znížiť pre občanov zo súčasných 70 rokov na 68 rokov na základe osobitnej bezkontaktnej čipovej karty. Predĺžiť by sa mala platnosť cestovného lístka na nočný spoj zakúpený u vodiča z 30 na 60 minút.

Z celkového počtu 202 autobusov je podľa podniku potrebné v horizonte maximálne piatich rokov nahradiť novými v počte 150 autobusov. Náklady na obnovu autobusov odhaduje dopravný podnik na 50 miliónov eur. „Obnovu vozidlového parku, v prípade autobusov, sme navrhli riešiť prostredníctvom zmluvného externého partnera a pre obnovu električiek, vrátane koľajových tratí a vrchného vedenia, využiť eurofondy,“ prezradil generálny riaditeľ. Vylúčil privatizáciu a vysvetlil, že nejde o vstup tretieho subjektu do DPMK. Model s prevádzkovaním autobusov MHD externou firmou zatiaľ žiadne slovenské mesto nemá, podľa Hrehorčáka je však vo svete bežný, napríklad v Londýne.

Potreba utlmenia trolejbusovej dopravy vyplýva podľa podniku z veľmi vysokých nákladov a skutočnosti, že sa do nej v minulosti neinvestovalo. DPMK navrhuje nahradenie trolejbusov autobusmi.

kosice24.sk/tasr Foto: webnoviny

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM