Kraj vlani opravil najviac ciest v histórii. Ktoré úseky prídu na rad tento rok?
Košickému kraju sa minulý rok podarilo opraviť 115 kilometrov ciest. Tento rok by chcel zrekonštruovať vyše 200 kilometrov.
Košický samosprávny kraj (KSK) pokračoval v roku 2021 opravil 72 úsekov ciest vo všetkých regiónoch kraja. Celkovo prešlo rekonštrukciou 115 kilometrov ciest, čo je podľa predsedu KSK Rastislava Trnku najviac v histórii župy. Oproti roku 2020 opravili vlani o 35 kilometrov ciest viac.
Raz za 80 rokov
„Košický samosprávny kraj má v majetku približne 2-tisíc kilometrov ciest. V minulosti sa ročne opravilo zhruba 20 až 25 kilometrov ciest, čo znamená, že jeden úsek cesty sa dočkal opravy raz za 80 rokov. Tempo opráv ciest bolo v minulosti absolútne nedostatočné. Aj preto sme zmenili filozofiu a snažíme sa opravovať omnoho viac ciest, než doposiaľ,“ uviedol generálny riaditeľ Správy ciest KSK Anton Trišč.
Najviac nových vozoviek pribudlo v okrese Košice-okolie, obnovy sa vlani dočkalo 38 kilometrom komunikácií na 23 úsekoch. Na Zemplíne župa opravila tiež 23 úsekov v celkovej dĺžke 31 kilometrov. V okresoch Spišská Nová Ves a Gelnica bolo v roku 2021 opravených približne 30 kilometrov ciest na 13 úsekoch. Na Gemeri bolo zrekonštruovaných 13 úsekov na viac ako 15 kilometroch ciest.
Okrem ciest realizoval Košický kraj v tomto roku aj opravy mostov, ukončiť sa podarilo rekonštrukciu štyroch. Ide o mosty v okrese Trebišov medzi Malým Horešom a Pribeníkom, medzi obcami Smolník a Smolnícka Huta v Gelnickom okrese. V okrese Košice-okolie boli zrekonštruované aj dva mosty, v obciach Boliarov a Bačkovík. Kraj už sprejazdnil aj most ponad Hornád medzi Kysakom a Veľkou Lodinou. Do konca apríla tam ešte budú prebiehať dokončovacie práce, ktoré však nebudú obmedzovať premávku.
Pokračovanie tento rok
Do veľkých rekonštrukcií ciest sa chce Košický kraj pustiť aj v roku 2022. V rozpočte na opravy ciest a mostov vyčlenil 56,6 milióna eur. Využiť chce aj zdroje z Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP) či úveru Európskej investičnej banky. Opraviť chcú viacero ciest v havarijnom stave aj ďalšie mosty.
„Naplánovaných máme vyše 200 kilometrov ciest, ktoré by sme chceli zrekonštruovať v tomto roku, a viac ako 20 mostov, ktoré by sme chceli začať rekonštruovať alebo projektovať a prichystať na komplexnú opravu,“ povedal predseda KSK Rastislav Trnka novinárom.
Z ciest patria tento rok k najväčším investíciám obnova cesty medzi Jasovom a Malou Idou, cesta medzi Bohdanovcami a Herľanmi a cesta medzi Úhornou a Krásnohorským Podhradím so sprejazdnením Pačanského kopca pre osobné autá aj v zimných obdobiach.
Mosty potrebujú rekonštrukciu
Stavebné práce budú tento rok pokračovať na moste pri Sirníku a za obcou Stretava. Pracuje sa aj na dvoch mostoch pri Úhornej, pred dokončením je rekonštrukcia mosta v Kluknave. Kraj začne aj s rekonštrukciou mosta na Vinianskej ceste v Michalovciach či mosta pred Jaklovcami.
Podľa Trnku je však v kraji spolu zhruba 250 mostov, ktoré potrebujú rekonštrukciu. „Na to by sme potrebovali okolo 400 miliónov eur, a to nie je reálne v možnostiach akejkoľvek samosprávy, čiže rekonštruujeme tie najakútnejšie mosty a naozaj tesne pred tým, ako ich musíme zatvoriť. Tu jednoducho musí prísť zásah štátu,“ povedal predseda KSK.
Plánované rekonštrukcie ciest v roku 2022:
- 2. etapa rekonštrukcie cesty Moldava nad Bodvou – Jasov – Košice
- 2. etapa rekonštrukcie cesty hranica okresu Košice/Košice-okolie – Spišské Vlachy
- cesta Bohdanovce – Herľany
- cesta Gemerská Poloma – Spišská Nová Ves
- cesty Herľany – hranica okresov Košice-okolie a Vranov nad Topľou
- cesta Kostoľany nad Hornádom – Sokoľ
- cesta Hačava – Háj
- cesta Košice – Veľké Kapušany štátna hranica s Ukrajinou
- eliminácia bezpečnostných rizík na ceste Úhorná – Krásnohorské Podhradie
Plánované rekonštrukcie mostov:
- most cez potok Čierna voda za obcou Stretava
- most cez rieku Ondava pri obci Sirník
- most cez rieku Laborec na Vinianskej ceste v Michalovciach
- most cez rieku Laborec pred obcou Vojany
- most cez vodnú nádrž Ružín pred obcou Jaklovce
- mosta cez vodnú nádrž Ružín za obcou Margecany
- most cez nápustný kanál do Zemplínskej šíravy
- most cez rieku Bodva pred obcou Debraď
- most cez Zimný potok v obci Hnilčík
- most cez Olšavu za obcou Olšovany