Nemecká automobilka nám dala košom. Samospráva viní ministerstvo, že nezvládlo rokovania

Podľa námestníka primátora Martina Petrušku sú však Košice stále pre zahraničných investorov atraktívne. Najmä pre IT sektor.

Aktualizované Eva Mikulová
Ilustračný obrázok k článku Nemecká automobilka nám dala košom. Samospráva viní ministerstvo, že nezvládlo rokovania
Foto: Adam Stečák / Zdroj: Dnes24.sk

O lukratívneho investora, nemeckú automobilku BMW, vo finále bojovali Košice spolu s maďarským Debrecínom. Úspešnejší bol nakoniec Debrecín.

„Je mi ľúto, že si nemecká automobilka nevybrala Košice. Na druhej strane ma veľmi teší, že Košice boli vo finále s víťazným Debrecínom a podľa odborníkov neuspeli iba tesne. Športovou terminológiou povedané, mali sme menej šťastia v penaltovom rozstrele,“ hovorí námestník primátora Košice Martin Petruško.

Rozhodli financie

Podľa jeho slov, pre úspech urobili maximum, ale nemohli ovplyvniť to, čo nakoniec v prospech Debrecínu zavážilo. „A to je výška štátnej pomoci. Naďalej však platí, že Košice ako mimoriadne dynamicky sa rozvíjajúce mesto ostáva atraktívnou destináciou pre zahraničných investorov, čoho dôkazom je investícia svetového koncernu Minebea. Košice majú dostatok kvalifikovaných a vzdelaných odborníkov a sú veľmi príjemným miestom na život s veľkými možnosťami pre spoločenské, kultúrne a športové vyžitie a neustále skvalitňujú dopravnú infraštruktúru, preto verím, že už v blízkej budúcnosti sa podarí získať pre mesto a región ďalších významných zamestnávateľov.“

Kto zlyhal?

Košický samosprávny kraj (KSK) vidí rozhodnutie automobilky BMW neinvestovať na východnom Slovensku, ale pri maďarskom Debrecíne v nezvládnutom procese vyjednávania Ministerstva hospodárstva (MH) SR. Pre TASR to uviedol predseda KSK Rastislav Trnka. Rezort považuje tieto tvrdenia za absurdné.

„Ministerstvo hospodárstva neoslovilo dotknuté obce, ďalšie organizácie z regiónu ani Košický samosprávny kraj. Tie totiž mohli vyvinúť potrebnú aktivitu a využiť svoje kompetencie či kontakty, čo by dopomohlo k rokovaniam s automobilkou,“ dodáva Trnka s tým, že územie plánovaného strategického parku Haniska nebolo v dostatočnom predstihu na takúto investíciu pripravené. Podľa jeho slov sú v regióne aj vhodnejšie plochy. „Osobne mi je to veľmi ľúto, pretože občania nášho regiónu prišli o niekoľko tisíc pracovných miest,“ povedal.

Podľa rezortu pod vedením ministra Petra Žigu (Smer-SD) ide o absurdné tvrdenie predsedu KSK a svedčí to o jeho extrémne zlej informovanosti.

„Predseda samosprávneho kraja nechápe elementárne základy procesu rozhodovania investorov a chce sa na tejto téme, žiaľ, politicky priživiť. Rokovania s BMW boli v plnom prúde pred viac ako rokom a odohrávali sa intenzívne na viacerých úrovniach vrátane samosprávy,“ povedal pre TASR hovorca ministerstva Maroš Stano. Pripomenul, že za Slovensko rokoval skúsený tím agentúry Sario. Podľa jeho slov sa o investície vedie tvrdý konkurenčný boj medzi krajinami. „Ak by Slovensko nebolo dobre pripravené, nikdy by sa nedostalo pri rozhodovaní tak ďaleko,“ dodal.

Chyba politikov?

Ako ministerstvo ďalej reagovalo, investor mal na Slovensku detailne zmapované všetky potenciálne územia. „To, že mal záujem výhradne o lokalitu strategického parku Haniska, hovorí za všetko. Fakt, že lokalita Haniska sa dostala do úzkeho finále rozhodovania takej svetovo renomovanej spoločnosti, znamená významný signál, že ide o mimoriadne atraktívne územie,“ uvádza rezort.

Podľa neho vôbec nie je vylúčené, že rozhodnutie investora negatívne ovplyvnili aj vyjadrenia slovenských politikov, ktorí investíciu do automobilového priemyslu spochybňovali a tvrdili, že ju východné Slovensko nepotrebuje.

„Ministerstvo hospodárstva už dlhodobo informuje, že rokuje s viacerými významnými spoločnosťami, ktoré majú záujem investovať v tejto atraktívnej lokalite,“ uzavrel rezort.

Zdroj: kosice.dnes24.sk