Zamestnanci Carga a ŽSR si musia v IC vlakoch kupovať cestovné lístky
V InterCity (IC) vlakoch si od 1. januára musia kupovať cestovné lístky aj zamestnanci nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) a správcu koľajníc Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Osobný dopravca Železničná spoločno
„Režijné výhody neboli zrušené, ale v súvislosti s prechodom IC
vlakov do komerčného režimu bolo cestovanie pre držiteľov týchto preukazov
spoplatnené,“ uviedol pre TASR riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Alexander
Buzinkay. Pracovníci dvoch železničných firiem tak budú mať spoplatnené
cestovanie IC vlakmi lístkami v tretej cenovej kategórii. Lístky budú pre
nich stáť rovnako ako napríklad pre študentov či ľudí nad 70 rokov alebo
ťažko zdravotne postihnutých.
Zmenu prijali podľa odborárov s nevôľou. „Režijné preukazy sú pre
železničiarov akýmsi symbolom. Vnímajú ich veľmi citlivo,“ vysvetlil
šéf Odborového združenia železničiarov (OZŽ) František Petroci.
O novinke sa pritom odborári podľa jeho slov dozvedeli až v decembri.
„Obmedzenie režijných výhod nebolo ani predmetom rokovania s odbormi,“
dodal Petroci. So ZSSK sa však dohodli, že sa využívanie režijných
preukazov môže ešte v budúcnosti upraviť. „Za určité obdobie,
napríklad prvý štvrťrok, sa vyhodnotí využívanie týchto preukazov v IC
vlakoch a podľa toho sa ceny pre zamestnancov dvoch železničných firiem
prehodnotia,“ opísal Petroci.
Zamestnancom ZSSK a ministerstva dopravy pritom zostali režijné výhody
v pôvodnom režime. „Obmedzenie používania týchto výhod sa týka iba IC
vlakov, vo všetkých ostatných platia režijné preukazy tak ako dosiaľ,“
dodal Buzinkay.
Celkovo má v súčasnosti takéto preukazy spolu 83.600 železničiarov či
ich rodinných príslušníkov. Na cestovanie v IC vlakoch ich však využíva
len časť z nich. „Od januára do novembra minulého roka sme mali v IC
vlakoch 43.000 cestujúcich na režijný preukaz, čo je približne 6 % zo
všetkých ľudí prepravených týmito vlakmi za dané obdobie,“ vyčíslil
Buzinkay. Z toho bolo 8260 zo ZSSK, 8555 zo ZSSK Cargo a 22.235 zo ŽSR.
Zvyšných 3926 cestujúcich bolo napríklad z ministerstva dopravy či
z inšpekcie. „Ak by sa všetky tieto miesta, ktoré obsadzovali držitelia
režijných preukazov, zaplnili platiacimi cestujúcimi, či už s režijnými
preukazmi, alebo nie, malo by nám to zvýšiť tržby približne o 5 až
6 %,“ odhadol Buzinkay.
Zavedenie platieb za cestovanie IC vlakmi aj pre zamestnancov ZSSK Carga a ŽSR
tak treba podľa neho vidieť v kontexte šetrenia nákladov pre osobného
dopravu ZSSK. „Kým dosiaľ sa vozili takpovediac na účet ZSSK a šetrili
svoje vlastné vnútropodnikové náklady, teraz budú musieť zamestnancom
platiť cestovné náhrady za služobné cesty,“ doplnil Buzinkay.
Text: TASR, foto: Railpage