Alexandra Kolínská Samospráva

Problémy s parkovaním v centre Košíc: Prednosť budú mať rezidenti, čo však ostatní?

Na rokovaní mestského zastupiteľstva sa odhlasovala nová koncepcia parkovania v centre Košíc. Prednosť dostanú obyvatelia, no poslanci hľadajú riešenie aj pre ostatných Košičanov a to v podobe nových parkovacích miest.

Ilustračný obrázok k článku Problémy s parkovaním v centre Košíc: Prednosť budú mať rezidenti, čo však ostatní?
Zdroj: TASR

Hranica zóny plateného parkovania v centre Košíc sa budúci rok rozšíri o desať priľahlých mestských lokalít. Vyplýva to zo Všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzenom území mesta, ktoré v pondelok schválilo mestské zastupiteľstvo (MsZ). Účinnosť nové VZN nadobudne 1. júla 2016.

Pre celú zónu budú platiť štyri tarifné pásma so sadzbami od 0,5 do 1,5 eura za hodinu. Parkovanie v závorových parkoviskách v tarifnom pásme 1 a 2 bude prvých 30 minút zdarma, v pásmach 3 a 4 bude parkovanie bezplatné prvých 60 minút.

Doba spoplatnenia vychádza zo súčasného stavu – v pondelok až piatok od 7:30 do 18:00 a v sobotu od 7:30 do 13:00. Na závorových parkoviskách doba spoplatnenia v pracovných dňoch potrvá do 19:30 hodiny.

Rzidentské parkovanie

V prípade rezidentských parkovacích miest budú tieto prístupné na užívanie výlučne držiteľom rezidentských parkovacích kariet. Pre návštevníkov budú určené parkovacie miesta vyhradené v každej rezidentskej lokalite.

Na rozdiel od súčasného stavu dochádza novým VZN k previazaniu parkovacej karty s konkrétnym evidenčným číslom vozidla (EČV). Prenosná parkovacia karta bude zrušená. Pôvodne mala byť účinnosť VZN už od 1. novembra, spoločnosť EEI, ktorá nový systém parkovania zabezpečuje, však pre problém s dodávkou potrebných technológií požiadala o časový posun.

Centrum mesta je preplnené

„Centrálna mestská zóna je presýtená autami, to znamená, že naozaj chceme naučiť ľudí, aby v nej neparkovali. A pokiaľ by sme nevytvorili tých desať nových rezidenčných zón, tak tie autá by sa prirodzene presunuli do nich a prehusťovali by sa. Naozaj tá filozofia je postavená na tom, že preferujeme rezidenta a chceme, aby parkoval predovšetkým rezident,“ povedal k opatreniam pre novinárov viceprimátor Martin Petruško.

Nové VZN nadväzuje na prijatý harmonogram riešenia statického parkovania, ako aj na koncepciu statickej dopravy schválenú vo februári. Oba dokumenty predložila firma EEI, ktorá má s mestom nájomnú zmluvu. Deklarovala pritom plán vybudovať 730 nových parkovacích miest, ďalšie miesta vzniknú reorganizáciou existujúcich parkovísk a zmenou organizácie dopravy.

Nové miesta za 1,7 milióna eur

V rámci výstavby nových parkovacích plôch, technického zhodnotenia a realizácie mestského parkovacieho systému sa EEI zaviazala preinvestovať dva milióny eur bez DPH. Navrhované riešenie harmonogramu v centrálnej mestskej zóne by malo stáť približne 1,7 milióna eur. Zostávajúca časť záväzku má byť použitá na riešenie individuálnych požiadaviek mesta v rámci riešenia problematiky parkovania.

Pri otázke parkovania na sídliskách EEI navrhla do budúcnosti spoplatnenie všetkých parkovísk. Z porady primátora Richarda Rašiho (Smer-SD) z 25. mája vzišlo odporúčanie ponechať spôsob riešenia sídlisk na rozhodnutie mestských častí. Parkovanie na jednotlivých sídliskách tak nebolo v novom VZN predmetom úpravy.

Riešenie parkovania pripravované EEI podporil napríklad nezávislý poslanec Alfonz Halenár. „Má to hlavu a pätu vrátane kontroly, ako sa bude vyhodnocovať celý systém,“ konštatoval s tým, že inak sa bude problém s parkovaním len zhoršovať. Naopak, podľa pravicovej opozície je zmluva s EEI pre mesto finančne nevýhodná. Predseda Pravého poslaneckého klubu Miroslav Špak (Sieť) navrhol uznesenie vyzývajúce primátora na kroky k ukončeniu zmlúv s EEI, ktoré však nebolo prijaté.

Zdroj: TASR

Rýchle správy

Najčítanejšie