Za cestovanie v MHD zaplatíme viac! Odkedy a o KOĽKO siahneme hlbšie do vrecka?
Na štvrtkovom (4. júl) mimoriadnom mestskom zastupiteľstve, poslanci odsúhlasili aj zvýšenie dopravnej tarify vo verejnej doprave. Úľavy budú mať dôchodci.
Pravdepodobne najdôležitejším bodom mimoriadneho rokovania mestského zastupiteľstva, ktoré sa konalo vo štvrtok 4. júla, bolo zvýšenie dopravnej tarify vo verejnej doprave. Čiže poslanci rozhodovali o zvýšení cestovného. To bude platiť od 1. septembra.
Zrušenie štvorzastávkového lístka
Tento bod vyvolal búrlivú diskusiu, ktorá trvala niekoľko hodín. Poslanci mali na výber 2 alternatívy a nakoniec sa priklonili k tej drahšej verzii. To znamená, že papierový 30 minútový lístok, ktorý stojí 60 centov, bude stáť 90 centov, zdražie tak o 30 centov. Neprestupný štvorzastávkový lístok bude zrušený.
Hodinový papierový lístok bude stáť 1 euro, čiže o 30 centov viac. Držitelia bezkontaktných čipových kariet (BČK) čiže tzv. peňaženky zaplatia za obe tieto lístky o 4 centy menej.
Papierový lístok na nočné spoje a lístok zakúpený u vodiča už bude stáť 1,50 eura a SMS lístok bude stáť 1,10 eur. Za 30 dňový mesačník zaplatíte 25 eur, je to zvýšenie o 5 eur. Bezplatne po novom budú môcť jazdiť dôchodcovia od 70 rokov, doteraz to bolo od 68 rokov
Košice boli najlacnejšie
Okrem ďalších zmien sa od septembra zníži aj veková hranica na poskytnutie zľavneného cestovného pre deti, a to zo 16 na 15 rokov. Za určitých podmienok nebudú musieť platiť ani držitelia medaily MUDr. Kňazovického či nositelia Diamantovej Janského plakety.
„Spomedzi krajských miest sme mali doteraz najlacnejšie lístky,“ povedal primátor Jaroslav Polaček. Posledná zásadná zmena tarify bola uskutočnená pred 12 rokmi. Mesto v schválených materiáloch uviedlo, že počet cestujúcich klesá a prevádzkové náklady rastú.
Ako dôvod zvýšenia cien cestovného mesto uvádza rast ekonomických nákladov nevyhnutných na prevádzkovanie osobnej dopravy. Tvrdí, že od roku 2013 nebola zohľadnená miera každoročnej inflácie, ktorá negatívne ovplyvňuje celkovú cenovú hladinu nakupovaných tovarov a služieb nevyhnutných pri zabezpečovaní služieb v MHD.
Úprava cien cestovných lístkov by mala prispieť k zníženiu strát, ktoré v DPMK vznikajú, ale zároveň aj k zlepšeniu poskytovaných služieb a k zvýšeniu bezpečnosti cestujúcich.
Cesta do pekla
Poslanec Jozef Karabin si myslí, že nárast cien za prepravu MHD motoristov nemotivuje na to, aby ju začali využívať. „Zvýšiť cestovné a neriešiť parkovné je cesta do pekla,“ uviedol počas rokovania.
Podľa Padyšáka má DPMK pripravených viacero projektov, ktorých cieľom je zvýšiť atraktivitu cestovania. „V spolupráci s mestom Košice pripravíme buspruhy a rôzne iné programy, ktoré pritiahnu cestujúcu verejnosť do vozidiel tak, aby bola MHD podstatnejšie rýchlejšia ako cestovanie autom. Preferencia električiek sa v súčasnosti realizuje,“ dodal.
Poslanci na svojom júnovom riadnom rokovaní schválili sumu 300-tisíc eur na tohtoročné zvýšenie platov zamestnancov DPMK. V uplynulých dňoch sa vedenie mesta a odborári dohodli na zvýšení ich platov v priemere o osem percent od 1. júla.
Sumu 200-tisíc eur má na tento účel doplatiť DPMK. Primátor sa vtedy vyjadril, že zvyšovanie miezd nie je podmienené zvyšovaním taríf. Dodal však, že ak k tomu nedôjde, z dlhodobého hľadiska príde do DPMK menej peňazí a to môže mať fatálny následok.