Eva Mikulová Správy

Zo starej železničnej kabíny "okuliarnika" sa stane unikátny trenažér pre rušňovodičov

Nefunkčná kabína „okuliarnika“ na konečnej stanici Košickej detskej historickej železnice na Alpinke sa zmení na jedinečný trenažér pre rušňovodičov.

Ilustračný obrázok k článku Zo starej železničnej kabíny "okuliarnika" sa stane unikátny trenažér pre rušňovodičov
Zdroj: Detská železnica Košice

Odvážny zámer vedenia detskej železnice našiel svojich realizátorov. Sú nimi košickí študenti a dobrovoľníci detskej železnice Slavomír Slezák (19) maturant na Strednej priemyselnej škole dopravnej a Michal Kišeľák (16) z Evanjelického gymnázia Jana Amosa Komenského. Projekt autentického simulátora pre rušňovodičov v reálnej kabíne lokomotívy zaujal aj porotu Festivalu vedy a technik AMAVET v Bratislave.

Nápad vznikol spontánne, tak trochu z dostatku voľného času, ale hlavne zo záujmu o železnicu a tiež snahy ukázať ľudom niečo nové. „Pracujeme na vernej kópii trenažéra lokomotívy radu 750. Takýto trenažér bude prvý svojho druhu, pretože bude umiestnený v originálnej kabíne lokomotívy prezývanej Okuliarnik,“ hovorí jeden z konštruktérov Slavomír Slezák.

Slovenský unikát

„Doteraz sme do toho investovali najmä svoj čas, väčšinu súčiastok máme zdarma. Ostatné prepláca občianske združenie Detská železnica Košice. Tie najväčšie investície nás ešte len čakajú: maľovanie interiéru aj exteriéru, monitory, fólie, riadiaci kontrolér. Toto všetko by mala pokryť práve detská železnica, alebo sa možno pridajú aj nejakí sponzori,“ popisuje blízke plány spoluautor projektu Michal Kišeľák.

„Rušňovodičských trenažérov je u nás síce viac, ale tento bude ako prvý umiestnený v reálnej kabíne strojvodcu, navyše v priestore, ktorý bude počas prevádzkových dní dostupný širokej verejnosti. Aj preto veríme, že hoc v neľahkých časoch, železničné firmy, alebo aj ministerstvo školstva, dopravy či krajské samosprávy, pod ktoré patria mnohé stredné odborné školy, zaujme tento nápad a podporia ho," hovorí riaditeľ Detskej historickej železnice Ľubomír Lehotský.

Na čelných sklách kabíny budú umiestnené dva monitory, na ktorých sa zobrazí reálna trať Margecany – Banská Bystrica, kde sa tieto lokomotívy preslávili najviac na niekdajšom rýchliku Horehronec.

Trenažér by chceli spustiť do prevádzky na jar budúceho roku.

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM