Veronika Hunyadiová Správy

Kríza v prímestskej doprave vraj nehrozí. Dopravcovia sa nemenia, ako to bude s cenami?

Víťazmi verejného obstarávania na dopravcu v Košickom kraji sú súčasní dopravcovia. Cestujúcich budú voziť ako doteraz.

Ilustračný obrázok k článku Kríza v prímestskej doprave vraj nehrozí. Dopravcovia sa nemenia, ako to bude s cenami?
Zdroj: TASR/František Iván

Košický samosprávny kraj (KSK) oznámil víťazov verejného obstarávania na zabezpečenie dopravných služieb v prímestskej autobusovej doprave. Zabezpečovať ju budú aj naďalej spoločnosti Arriva Michalovce a eurobus. Iní dopravcovia sa do obstarávania neprihlásili.

Cestovné zostáva

Eurobus bude naďalej zabezpečovať autobusovú dopravu v oblasti Košice Západ, ktorá zahŕňa regióny Spiš, Gemer a okolie Košíc. Arriva Michalovce bude obsluhovať oblasť Košice Východ, teda Zemplín, Sobranecko a Medzibodrožie. „Pre cestujúcich sa nič nemení, ceny cestovného ani cestovné poriadky sa meniť nebudú. Avšak do budúcna získajú vyšší komfort pri cestovaní,“ deklaroval predseda KSK Rastislav Trnka na piatkovej (4. 2.) tlačovej konferencii.

Zo staronovými dopravcami kraj uzatvorí zmluvu na sedem rokov s možnosťou opcie na ďalšie tri roky s účinnosťou od 1. apríla 2022. Predpokladaná hodnota zákazky na desať rokov je 456 795 774 eur. Ceny jednotlivých dopravcov, ktoré boli predložené vo verejnom obstarávaní sú 1,527 eur na jeden kilometer v prípade spoločnosti ARRIVA Michalovce a 1,552 eur na kilometer v prípade eurobusu.

Kraj pripravovala verejnú súťaž dva roky. „V slovenských podmienkach je náročné realizovať takúto súťaž, no sme radi, že sa nám to ako prvému kraju za posledné obdobie podarilo bez väčších problémov. Pre cestujúcu verejnosť je dobrou správou, že krízový scenár, aký nastal v Bratislavskom samosprávnom kraji, nehrozí. Nové zmluvy sú výhodnejšie pre kraj aj pre cestujúcich,“ uviedol Trnka.

Vyšší komfort

Súčasťou súťažných podkladov boli aj vypracované štandardy kvality IDS Východ, ktoré stanovujú požiadavky na vozidlá. Konateľ tejto spoločnosti Radovan Hužvík spresnil, že od začiatku platnosti zmluvy musia mať dopravcovia nový vybavovací systém, ktorý bude umožňovať platby bankomatovými kartami, QR kódmi, klasickými čipovými kartami aj hotovosťou.

„Takisto musí mať 50 percent vozidiel klimatizáciu a každý rok sa počet týchto vozidiel zvýši o päť percent, takže na konci platnosti zmluvy budeme mať všetky vozidlá v prímestskej pravidelnej autobusovej doprave klimatizované,“ uviedol Hužvík.

Počas celého trvania zmluvy budú dopravcovia musieť tiež zabezpečiť, aby najmenej pätina vozidiel ich vozového parku mala menej ako päť rokov. Žiadne vozidlo zároveň nemôže byť staršie ako 14 rokov a priemerný vek vozidlového parku v každom roku platnosti zmluvy nesmie presiahnuť deväť rokov.

Vplyv na tržby

Každé realizované optimalizačné opatrenie bude mať podľa Hužvíka priaznivý dosah na rozpočet KSK. „Takisto bude možné upravovať tarifu jednoznačným pokynom objednávateľa a takýmto spôsobom ovplyvňovať aj tržby a sumu, ktorú je objednávateľ povinný uhrádzať dopravcom,“ vysvetlil.

Uvedeným dopravcom končila zmluva v závere roka 2021. KSK im na základe správneho konania uložil povinnosť poskytovať dopravné služby vo verejnom záujme do 31. marca 2022. Následne vstúpia do platnosti nové zmluvy na základe ukončeného verejného obstarávania.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM