Rôzne

FOTO: Historický špeciálny Prezidentský vlak ukončí turné jázd v Košiciach

Jedinečný projekt k oslavám 100. výročia založenia Československej republiky je Prezidentský vlak. Svoje jazdy po slovenských mestách ukončí v metropole východu.

Ilustračný obrázok k článku FOTO: Historický špeciálny Prezidentský vlak ukončí turné jázd v Košiciach
7
Galéria
Zdroj: TASR

Vlak začal svoju mimoriadnu jazdu z Prahy cez Brno na Slovensko a v utorok 3. júla prišiel do Bratislavy. Jedinečnú príležitosť pozrieť si historický Prezidentský vlak na železničnej stanici mali ľudia vo viacerých slovenských mestách.

Príležitosť posedieť si vo vlaku, v ktorom sa kedysi viezli československí prezidenti Tomáš Garrigue Masaryk, Ludvík Svoboda, Gustáv Husák, ale i Alexander Dubček, či niekdajší nasledovník trónu František Ferdinand d'Este, bud mať aj Košičania.

Vlak v pondelok (9.7.) zavítal do Lučenca, potom do Žiliny a svoju púť na slovenskom území ukončí 12. a 13. júla v Košiciach.

Tento projekt vznikol pri príležitosti 100. výročia založenia Československej republiky. Ide o súpravu, ktorej jednotlivé vozne boli vyrobené pre potreby bývalých československých prezidentov.

Historický Prezidentský vlak
7
Galéria
Zdroj: TASR

„Je zostavený z historických parných rušňov zo Slovenskej a Českej republiky a zo salónnych vozňov, ktoré využívali v minulosti prezidenti,“ konštatoval riaditeľ Železničného múzea SR Michal Tunega. Súpravu vedie zrekonštruovaný parný rušeň Zelený Anton, ktorého obnova stála približne 50-tisíc eur.

Podľa riaditeľa Národního technického muzea v Prahe Karla Ksandra je zaujímavé sledovať architektúru interiérov, ktorá sa nesie v bruselskom štýle, ale i v duchu viedenskej secesie, či prvorepublikového novobaroka. Ako tvrdí, jedným zo zaujímavých vozňov je salónny z roku 1968, ktorý vyrobili pre Svobodu.

„Tento vozeň však ako prvý použil Alexander Dubček na prelome júla a augusta v roku 1968, keď navštívil Čiernu nad Tisou, kde sa konalo potupné rokovanie československej delegácie s delegáciou Sovietskeho zväzu. V tomto voze Dubček prespával,“ priblížil Ksandr.

Projekt organizuje Národní technické muzeum Praha v spolupráci s Českými dráhami, Železnicami SR a občianskym združením Spolok Výhrevne Vrútky.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM