Ľubomír Hudačko Správy

Je sa na čo tešiť: Na košickej železnici obnovia najpoužívanejšie vozne Maťka či Kubka

Vonkajšie poveternostné podmienky, drsná čermeľská klíma a tisícky odjazdených kilometrov zanechali na vagónoch svoje stopy.

Ilustračný obrázok k článku Je sa na čo tešiť: Na košickej železnici obnovia najpoužívanejšie vozne Maťka či Kubka
Zdroj: Facebook.com/Detská železnica

Na Košickej detskej historickej železnici obnovia najpoužívanejšie letné vozne s familiárnymi názvami Maťko, Kubko a Samko.

„Pustili sme sa postupne do veľkej renovácie až generálnej opravy našich najobľúbenejších vagónov. V priebehu dvoch rokov prejdú rozsiahlou obnovou pod dohľadom odborného reštaurátora,“ uviedol riaditeľ Detskej železnice Košice Ľubomír Lehotský.

Stopy drsnej klímy

Priblížil, že vonkajšie poveternostné podmienky, drsná čermeľská klíma a tisícky odjazdených kilometrov zanechali na vagónoch svoje stopy.

Tie si aj po rokoch priebežných renovácií vyžiadali väčšie zásahy. Vagóny si „pamätajú“ aj otvorenie pionierskej železnice v roku 1955.

Pustili sa do obnovy

Do obnovy historických vozňov sa mladí železničiari pustili vďaka nadšeniu dobrovoľníkov, ale aj podpore sponzorov a grantu Obnovme si svoj dom z prostriedkov Ministerstva kultúry SR.

„Sme radi, že unikátne technické kultúrne pamiatky, aké v Košiciach máme, majú aj svojich tútorov. Len vďaka ich pomoci môžeme obnoviť a predĺžiť život unikátnych vozidiel, ktoré nemajú na Slovensku páru,“ povedal Lehotský.

Prvý z vagónov s názvom Samko mohli cestujúci podľa neho vidieť už túto zimu počas mikulášskych jázd. Ďalšie pribudnú nadchádzajúcu sezónu.

Pôvodne slúžil inak

Ako informovalo občianske združenie Detská železnica Košice, vekovo najstarší vozeň Maťko vyrobili už v roku 1904 a pôvodne slúžil ako poštový vozeň na štiavnickej železnici.

O niečo mladší Samko je z roku 1910 a pôvodne jazdil ako plošinový nákladný vozeň.

Sú pamiatkovo chránené

Najmladším zo série reštaurovaných vozňov je Kubko z roku 1913. Po zrušení štiavnickej železnice vozne smerovali do Gelnice a odtiaľ ich v roku 1955 previezli do žilinského depa, kde ich prerobili na výletné vozne pre pioniersku železnicu s typickým otáčavým operadlom.

Kubko prešiel v roku 2013 interiérovou úpravou, vďaka ktorej vznikol priestor na prepravu bicyklov a kočiarov. Všetky tri vozne sú pamiatkovo chránené a zapísané v ústrednom zozname pamiatok.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM