Je sa na čo tešiť: Na košickej železnici obnovia najpoužívanejšie vozne Maťka či Kubka
Vonkajšie poveternostné podmienky, drsná čermeľská klíma a tisícky odjazdených kilometrov zanechali na vagónoch svoje stopy.
Na Košickej detskej historickej železnici obnovia najpoužívanejšie letné vozne s familiárnymi názvami Maťko, Kubko a Samko.
TIP na víkend: Maratón korčuľovania v Košiciach sa začína, trvať má celých 24 hodín
Štedrá večera sa v rodine pri Košiciach skončila TRAGÉDIOU: Mladý muž sa UDUSIL kosťou
„Pustili sme sa postupne do veľkej renovácie až generálnej opravy našich najobľúbenejších vagónov. V priebehu dvoch rokov prejdú rozsiahlou obnovou pod dohľadom odborného reštaurátora,“ uviedol riaditeľ Detskej železnice Košice Ľubomír Lehotský.
Stopy drsnej klímy
Priblížil, že vonkajšie poveternostné podmienky, drsná čermeľská klíma a tisícky odjazdených kilometrov zanechali na vagónoch svoje stopy.
Tie si aj po rokoch priebežných renovácií vyžiadali väčšie zásahy. Vagóny si „pamätajú“ aj otvorenie pionierskej železnice v roku 1955.
Pustili sa do obnovy
Do obnovy historických vozňov sa mladí železničiari pustili vďaka nadšeniu dobrovoľníkov, ale aj podpore sponzorov a grantu Obnovme si svoj dom z prostriedkov Ministerstva kultúry SR.
„Sme radi, že unikátne technické kultúrne pamiatky, aké v Košiciach máme, majú aj svojich tútorov. Len vďaka ich pomoci môžeme obnoviť a predĺžiť život unikátnych vozidiel, ktoré nemajú na Slovensku páru,“ povedal Lehotský.
Vianočný darček pre vodičov: Kruhový objazd v centre Smižian už slúži motoristom
Žiaci na košickej škole "ozdobili" záchod toaletným papierom: REAKCIA vedenia stojí za to!
Prvý z vagónov s názvom Samko mohli cestujúci podľa neho vidieť už túto zimu počas mikulášskych jázd. Ďalšie pribudnú nadchádzajúcu sezónu.
Pôvodne slúžil inak
Ako informovalo občianske združenie Detská železnica Košice, vekovo najstarší vozeň Maťko vyrobili už v roku 1904 a pôvodne slúžil ako poštový vozeň na štiavnickej železnici.
O niečo mladší Samko je z roku 1910 a pôvodne jazdil ako plošinový nákladný vozeň.
Sú pamiatkovo chránené
Najmladším zo série reštaurovaných vozňov je Kubko z roku 1913. Po zrušení štiavnickej železnice vozne smerovali do Gelnice a odtiaľ ich v roku 1955 previezli do žilinského depa, kde ich prerobili na výletné vozne pre pioniersku železnicu s typickým otáčavým operadlom.
Kubko prešiel v roku 2013 interiérovou úpravou, vďaka ktorej vznikol priestor na prepravu bicyklov a kočiarov. Všetky tri vozne sú pamiatkovo chránené a zapísané v ústrednom zozname pamiatok.