František Varga Rôzne

MHD v Košiciach je proti chaotickému mýtu

Košické autobusy jazdia s oranžovými stužkami na protest proti chaotickému zavedeniu mýta. Za najlepšie riešenie v tejto situácii vedenie DPMK považuje, aby Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vyňalo zo spoplatnenia sporné úseky, po ktorý

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) sa v pondelok symbolicky pridal k protestu, ktorý organizovala Únia autodopravcov Slovenska proti nesystémovému zavádzaniu mýta. „Väčšina autobusov košického dopravného podniku na protest proti chaotickému a nesystémovému zavedeniu mýta jazdí s oranžovou stužkou. Od začiatku zavedenia mýta nie je jasná kontrola prejazdených kilometrov po spoplatnených úsekoch a vôbec nevieme skontrolovať úhradu za najazdené kilometre zo strany prevádzkovateľa,“ uviedol generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč.

Ako uviedla marketingová konzultantka DPMK Monika Murová, až v poslednej vyhláške ministerstva dopravy z decembra 2009 je uvedené, že nie je povinnosťou označiť všetky spoplatnené úseky. A to napriek tomu, že zoznam úsekov v tejto vyhláške je nejasný. Napríklad viacero úsekov je vymedzených z bodu „MK“ (miestne komunikácie), alebo z bodov označených ako „Košice – Barca 1“, pričom vôbec nie je uvedené, o ktorú miestnu komunikáciu ide, resp. čo je to „Barca 1“, keďže vo vyhláške úplne chýbajú názvy ulíc. Rovnako je absolútne nejasné, kde sa začínajú a kde končia spoplatnené úseky.

„Množstvo legislatívnych nejasností zhoršuje Dopravnému podniku mesta Košice možnosť kontrolovať, koľko vlastne prejazdíme kilometrov po spoplatnených úsekoch. Máme platiť za službu, ktorú si nemôžeme skontrolovať,“ dodáva Tkáč. Doplnil, že nesúhlasí s tým, aby košická cestujúca verejnosť nepriamo cez mýtny systém financovala štátnu pokladnicu. „Prečo má práve košická cestujúca verejnosť platiť mýto, ale v iných mestách, ktoré sú na rozdiel od Košíc poprepájané diaľnicami, sa to mestských dopravcov prakticky nedotkne?“ pýta sa Tkáč.

Pre porovnanie uviedol, že Dopravný podnik mesta Bratislavy musel vybaviť palubnými jednotkami necelých 30 autobusov zo 495, čo je päť percent. Po spoplatnených úsekoch jazdí v Bratislave šesť liniek z 87, čiže sedem percent. „V Košiciach sme museli vybaviť mýtnym systémom všetkých vyše 200 autobusov a po spoplatnených úsekoch nám jazdí približne 50 % liniek. To sú neporovnateľne vyššie náklady na mýto, ktoré prakticky nepriamo zaplatia štátu všetci Košičania,“ dodáva Tkáč. Celkové náklady na zavedenie a prevádzku mýta odhaduje Dopravný podnik mesta Košice na približne 165,5 tis. eur.

V budúcnosti môže mýtny systém spôsobiť verejnej doprave aj ďalší problém, ktorý sa už dotkne aj priamo cestujúcich. Podľa informácií zo stránky prevádzkovateľa systému ak totiž počas jazdy po vymedzených úsekoch ciest dôjde k poruche palubnej jednotky, vodič vozidla je povinný vozidlo odstaviť a riešiť problém. Takže pre poruchu palubnej jednotky, čo DPMK nemôže ovplyvniť, môže nastať situácia, keď bude musieť vodič vysadiť cestujúcich uprostred trasy, zatiaľ čo vozidlo bude schopné ich doviezť až do cieľa cesty.

Za najlepšie riešenie v tejto situácii vedenie DPMK považuje, aby Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vyňalo zo spoplatnenia sporné úseky, po ktorých jazdí košická mestská hromadná doprava (MHD). „Stačí v tejto súvislosti malá a rýchla novela vyhlášky ministerstva,“ uviedol predseda predstavenstva Dopravného podniku mesta Košice Igor Jutka. Dodal, že hoci sú náklady na zavedenie mýta nemalé, určite nebudú zvyšovať cestovné. Ako ďalší problém uviedol, že jazdia po cestách označených dodatkovou tabuľou "bez úhrady“, avšak úhradu mýta sú aj na nich povinní vykonávať.

Prešovský kraj má problém s nákladmi na mýto

Prešovský samosprávny kraj privítal rozhodnutie vlády o znížení sadzieb mýtneho pre autobusy prímestskej dopravy. Samosprávne kraje však aj tak narazia na problém, ako budú zvýšené náklady autobusovým dopravcom eliminovať. „Ak by sme sa rozhodli ísť cestou zvyšovania cestovného, znižovania výkonov, resp. znižovania zliav pre vybrané sociálne skupiny, dostávame sa do rozporu s materiálom vlády a nevieme zabezpečiť rozvoj hromadnej dopravy pred individuálnou,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa prešovského kraja Veronika Fitzeková. Samosprávny kraj podľa nej bude musieť výraznejšie siahnuť na rozpočet, aby takto vzniknuté náklady dopravcom vedel vykryť. Na tento problém prešovský kraj zatiaľ nepozná jednoznačnú odpoveď.

„Zatiaľ sa o tom môžeme baviť len v teoretickej rovine,“ odpovedala Fitzeková na otázku, či prešovský kraj v tomto roku pre mýto plánuje zvýšenie cestovného v prímestskej doprave. S dopravcami v prímestskej doprave má kraj uzatvorené dlhodobé zmluvy. Po vyhodnotení minulého roka by mal kraj vypracovať analýzu, aby sa nerozhodoval neuvážene. O všetkých týchto otázkach bude rozhodovať zastupiteľstvo. Stane sa tak až po vyhodnotení analýzy, aby mohli byť pripravené reálne podklady. „Možností nie je veľa – zvýšiť cestovné alebo zvýšiť príspevok na výkony vo verejnom záujme. Poslanci rozhodnú o tom, čo bude,“ dodala Fitzeková.

Prešovský kraj považuje spoluprácu s autobusovými dopravcami za veľmi dobrú. Ako prvý kraj na Slovensku podpísal s nimi dlhoročné zmluvy, v ktorých sú presne definované pravidlá pre ekonomicky oprávnené náklady a tie sa dodržiavajú.

Autobusoví dopravcovia platia nižšie mýto ako nákladné automobily. Zľavy za používanie spoplatnených komunikácií pre autobusy predstavujú 40 %, 46 % a 67,6 % v závislosti od emisnej triedy, čiže veku autobusov. Autobusy, vrátane vozidiel na prepravu viac ako deviatich osôb spolu s vodičom, s hmotnosťou 3,5 tony až 12 ton na diaľniciach a rýchlocestách platia mýto vo výške 3, 5 a 6 centov za kilometer a nad 12 ton 6, 10 a 11 centov za kilometer. Na cestách prvej triedy platia za kilometer 2, 3 a 4 centy, resp. 4, 7 a 8 centov. Nákladné automobily na diaľniciach a rýchlocestách pri hmotnosti 3,5 tony až 12 ton platia 8,3, 8,6 a 9,3 centa a nad 12 ton s dvoma až piatimi nápravami 17,9 až 20,9 centa za kilometer. Na cestách prvej triedy platia 6,3 a 7 centov, resp. 13,6 až 15,6 centa.

Banskobystrický kraj pre mýto cestovné v autobusoch nezvyšuje

Banskobystrický samosprávny kraj kvôli plateniu mýta zatiaľ neuvažuje nad zvyšovaním cestovného v prímestskej autobusovej doprave v tomto roku. Kraj sa bude naďalej snažiť o udržanie sociálneho rozmeru verejnej osobnej dopravy, prístupnej pre všetky kategórie obyvateľov. „Ak by malo dôjsť k zmene cenového výmeru, nebude to len v dôsledku zavedenia mýta, ale aj z iných dôvodov, napríklad celkového zníženia rozpočtových príjmov,“ informoval agentúru SITA vedúci odboru dopravy a komunikácií banskobystrického kraja Albert Andrejko.

Samosprávny kraj bude podľa neho povinný uhrádzať zvýšené náklady na mýto dopravcom, s ktorými má uzatvorené zmluvy o výkone vo verejnom záujme. „Banskobystrický kraj bude hľadať možnosti vykrytia týchto strát najmä v rámci vlastného rozpočtu. Po presnom vyhodnotení dopadov začiatkom roka 2010 bude rozhodnuté o konkrétnych opatreniach,“ upresnil Andrejko. Kraj vzal na vedomie zavedenie mýtnej povinnosti pre autobusy, ktoré vykonávajú prímestskú pravidelnú autobusovú dopravu aj na základe zmlúv o výkone vo verejnom záujme. Znížená sadzba mýta pre prímestskú autobusovú dopravu je ekonomicky oprávneným nákladom dopravcu s dopadom na rozpočet samosprávneho kra­ja.

„V roku 2009 bola spolupráca a komunikácia s dopravcami, ktorí zabezpečujú prímestskú autobusovú dopravu na území samosprávneho kraja na základe uzatvorených zmlúv o výkone vo verejnom záujme, na veľmi dobrej úrovni. Naďalej predpokladáme, že dopravcovia aj v nasledujúcich rokoch budú plniť všetky podmienky uzatvorených zmlúv,“ dodal Andrejko. Samosprávny kraj podľa neho plánuje v tomto roku pokračovať v obnove 10 % vozidlového parku a zavádza nový kontrolný systém Control založený na vyhodnocovaní údajov z palubných počítačov autobusov. Uvedené opatrenia majú prispieť k ďalšiemu skvalitňovaniu poskytovaných služieb zmluvnými dopravcami.

ZDROJ: WEBNOVINY

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM