Správy Samospráva

Naskočia Košice na VODÍKOVÝ pohon? Produkcia by sa mala začať v roku 2026

Košický samosprávny kraj (KSK) a spoločnosť KOSIT budú spolupracovať pri výrobe vodíka z obnoviteľných zdrojov energie.

Ilustračný obrázok k článku Naskočia Košice na VODÍKOVÝ pohon? Produkcia by sa mala začať v roku 2026
Zdroj: TASR/František Iván

Skúšobná prevádzka výroby vodíka je naplánovaná na rok 2026 a ročná produkcia by mohla pokryť prevádzku zhruba 50 prímestských autobusov. Informovali o tom vo štvrtok predstavitelia oboch strán po podpise memoranda o spolupráci.

KSK bol prvou samosprávou na Slovensku s vlastnou vodíkovou stratégiou a podľa jeho predsedu Rastislava Trnku sa púšťa aj do konkrétnych projektov.

„Ak ich chceme robiť efektívne, potrebujeme vodík v našom kraji aj vyrábať. Preto sme sa rozhodli nadviazať spoluprácu so spoločnosťou KOSIT, s ktorou chceme tento zelený zdroj energie vyrábať jednak z tepla, ktoré vzniká zhodnocovaním nerecyklovateľného odpadu, aj z fotovoltaických zdrojov. Za ideálnych podmienok dokážeme v rámci tohto projektu vyrobiť také množstvo vodíka, ktoré by postačovalo na pokrytie ročnej prevádzky približne 50 autobusov v prímestskej doprave,“ povedal.

O tri roky

KOSIT prevádzkuje zariadenie na energetické využitie odpadov (ZEVO). Prevádzka v košickej Barci energeticky zhodnotí ročne až 120-tisíc ton nerecyklovateľného odpadu, ktoré premieňa na tepelnú a elektrickú energiu.

Takto vyrobené teplo pomáha vykurovať košické domácnosti, po novom bude ZEVO vyrábať z odpadu aj vodík. „Vodík chceme vyrábať na báze vysokoteplotného elektrolyzéra, teda elektrolýzou vody. Vstupom pri takejto výrobe je elektrická energia, tepelná energia a voda, výstupom je vodík, ktorý sa uskladňuje v zásobníkoch a následne pod tlakom exportuje na čerpacie stanice. Na tento účel dobudujeme samostatnú prevádzku v areáli ZEVO v Košiciach-Barci,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Marián Christenko.

Projekt pritom musí prejsť procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a ďalšími povoľovacími procesmi.

„Skúšobná prevádzka výroby vodíka by sa mala spustiť po absolvovaní týchto administratívnych procesov najneskôr v roku 2026,“ konštatoval šéf podniku.

Ako pohonná látka

Vodík vyrobený použitím technológie elektrolýzy chce kraj prednostne využívať ako pohonnú látku, a to najmä v prímestskej autobusovej doprave. Podobný projekt už dva roky funguje v nemeckom meste Wuppertal.

V zariadení ZEVO tam vyrábajú vodík na pohon mestských bezemisných autobusov, ktoré prispievajú k výraznému zlepšeniu kvality ovzdušia.

Memorandum o spolupráci KSK a KOSIT ráta aj s výstavbou fotovoltaického zdroja na výrobu zelenej elektriny. Tá by mala následne slúžiť taktiež na výrobu vodíka.

Projekt ráta s financiami z Fondu na spravodlivú transformáciu, plánu obnovy a odolnosti, prípadne iných podporných programov na financovanie projektov z Európskej únie.

Ak zámer odsúhlasí krajské zastupiteľstvo, do troch mesiacov od podpisu memoranda založí kraj so spoločnosťou spoločný podnik, ktorý bude koordinovať projekt. Každý z obchodných partnerov bude mať v ňom 50-percentný podiel, informoval Trnka.

Európska politika

Na obnoviteľné zdroje energií je orientovaná aj súčasná európska politika. Členské štáty EÚ sa zaviazali dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050.

„Dôležitým míľnikom v našom úsilí je pomoc pri zavádzaní vodíkových technológií do praxe v rámci vznikajúcich vodíkových údolí. Výborným príkladom je Košický samosprávny kraj, ktorý je členom Národnej vodíkovej asociácie Slovenska (NVAS). NVAS je pripravená kedykoľvek pomôcť s realizáciou prvého vodíkového reťazca v Košickom kraji,“ povedal predseda NVAS Ján Weiterschütz.

KSK v rozpočte na tento rok vyčlenil 630-tisíc eur na nákup vodíkových bicyklov, rozvoj vodíkových technológií a budovanie vodíkovej infraštruktúry.

Na prelome apríla a mája testoval dva vodíkové automobily, ktoré na propagáciu vodíkových technológií zapožičala Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA).

„Naše dve vodíkové autá si po Košickom samosprávnom kraji vyskúša aj prešovská župa. Sme presvedčení, že čím viac ľudí sa oboznámi s výhodami vodíkového pohonu, tým väčšie šance máme presadiť na Slovensku technologické inovácie a alternatívy v doprave,“ povedal generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.

Predstavenie projektu zameraného na výrobu vodíka prostredníctvom elektrolýzy v
4
Galéria
Zdroj: TASR/František Iván
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM