Michalovský aktivista Radovan Geci o najmodernejšom prechode do Schengenského priestoru
Podľa Radovana Geciho, aktivistu za Nové Michalovce, na východnej hranici by mohol vyrásť najmodernejší prechod pre vybavovanie tranzitnej aj cieľovej dopravy do Schengenského priestoru.
Jedným z najvyťaženejších dopravných ťahov v rámci Košického kraja je spojenie medzi Košicami a Michalovcami. Kým v roku 2015 prešlo vstupom do Košíc v smere od Michaloviec za 24 hodín 11 700 vozidiel, pri poslednom sčítaní v roku 2019 to bolo už 15 000, čo je nárast takmer o 30 percent. Na Zemplíne pritom má trvalý pobyt až 430 000 ľudí, čo je pre porovnanie takmer 80 percent z celkového počtu obyvateľov celého Trnavského samosprávneho kraja.
Diaľnica na Zemplín
Ako sme vás nedávno informovali, Košický samosprávny kraj (KSK) sa pridal k iniciatíve, ktorá má za cieľ vyvinúť tlak na vládu, aby dobudovala diaľnicu D1 z Ukrajiny po Košice. Iniciatíve chce pomôcť aj klaster Košice IT Valley, ktorý úzko spolupracuje s Technickou univerzitou v Košiciach (TUKE). Na TUKE študuje až 1 500 študentov z Ukrajiny, ktorí po skončení štúdia ostávajú pracovať práve v IT sektore v metropole východu.
Za diaľničné spojenie západu s najvýchodnejšími okresmi bojuje aj novovzniknuté občianske združenie Diaľnica na Zemplín, do ktorého sa pripájajú podnikatelia, poslanci, starostovia aj aktivisti.
,,Na dostavbu diaľnice po Ukrajinu, kde by sa D1 mala začínať, bola v minulosti vypracovaná štúdia Posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), dnes už však nie je platná. Aktuálne neexistuje žiadny dokument, na základe ktorého by bolo možné začať s dostavbou diaľnice D1. Bez lobingu sa na Slovensku zrejme veci nepohnú. Pre nedostatočnú infraštruktúru prichádzame o investorov aj o šikovných mladých ľudí," povedal predseda OZ Peter Báthory.
Najmodernejší prechod?
Podľa Radovana Geciho, aktivistu za Nové Michalovce, na východnej hranici by mohol tiež vyrásť najmodernejší prechod pre vybavovanie tranzitnej aj cieľovej dopravy do Schengenského priestoru.
„Hraničný vysokokapacitný terminál vybavený smart technológiami, digitalizáciou akýchkoľvek procesov pre vstup, by napomohol celej euro-ázijskej doprave si vyberať práve slovenský prechod pre kamiónovú ale aj osobnú dopravu,“ uvádza Geci.
Foto: ilustračné