Cenné rady rožňavského inštruktora autoškoly: Ako správne zazimovať motorku?
Nesprávna príprava a uskladnenie vášho miláčika na zimný spánok so sebou prináša rôzne riziká. Oslovili sme inštruktora autoškoly, ten nám prezradil, ako na to.
Milované motorky sú (nanešťastie) sezónna záležitosť. Niektorí šťastlivci majú možnosť jazdiť na svojej milovanej enduro mašine aj po celý rok. Pre väčšinu z nás však sezóna skončila príchodom prvých mrazov. Ako správne uskladniť motorku na zimu a vyhnúť sa nepríjemným prekvapeniam pred ďalšou sezónou? Viac prezradil inštruktor autoškoly Jozef Guľáš.
Nielen vozidlo, ale aj motocykel si vyžaduje údržbu na zimnú sezónu aj keď jazdiť nebude.
Očista motocykla
Ako pre náš web Jozef Guľáš na úvod prezradil, skôr ako motocykel uskladníme do garáže je dôležité ho celý dôkladne umyť a odstrániť hmyz, prebytočnú nečistotu a poprípade náletovú hrdzu z plastov a svetiel.
„Nie je to len preto, aby pekne vyzeral, ale hlavne kvôli bezpečnosti, aby sa jednotlivé komponenty karosérie nepoškodili počas zimného spánku. Napr. náletová hrdza, ktorá sa dostala na motocykel počas sezóny, by mohla vážne poškodiť jednotlivé dôležité diely karosérie počas zimy. Umytím motocykla sa môže stať, že objavíte viditeľné poškodenie po sezóne, či už karosérie, hadičiek alebo pneumatík, o ktorom ste ani netušili a v takomto prípade možno v čas predísť nepríjemnostiam a prípadnej vážnej poruche motocykla,“ hovorí.
Podľa jeho slov, na očistu motocykla poslúži rôzna autokozmetika, ktorú možno kúpiť v predajni zaoberajúcou sa predajom autodielmi a autokozmetikou, alebo zo supermarketu. Karosériu motocykla pri väčšom znečistení je najlepšie opláchnuť prúdom vody a následne naniesť autošampón, ručne umyť celý motocykel takisto aj kolesá a opláchnuť prúdom vody.
„Veľký pozor treba dať na akumulátor, ktorý pri kontakte s vodou môže skratovať alebo natiecť doň voda,“ varuje Guľáš.
Záleží o aký typ motocykla sa jedná. „Pri starších motocykloch sú elektrické kontakty slabšie tesnené proti vode alebo v niektorých prípadoch vôbec. V takom prípade je z hľadiska bezpečnosti lepšie akumulátor z motocykla vymontovať a viditeľné elektrické kontakty pretesniť gumeným izolantom, následne zakryť, aby sa do nich nedostala voda a po umytí a vysušení motocykla môžete kontakty odkryť a naspäť namontovať akumulátor. Už pri novších motocykloch sú akumulátor a elektrické kontakty dokonale utesnené. Samozrejme, je dobré si prečítať aj návod k obsluhe daného motocykla, kde je na to užívateľ upozornený,“ spresnil.
Prevádzkové kvapaliny
Hlavnou témou v tom prípade je palivo. „Pred uskladnením motocykla je najlepšie staré palivo vyjazdiť alebo vypustiť na minimum a následne motocykel dotankovať novým čerstvým palivom doplna. Následne pri natankovaní novým palivom, páčkou na karburátore doň načerpať nové palivo do maxima, aby palivový systém nevyschol. Tým predídete popraskaním hadičiek a tesnení na prívod paliva, ktoré na začiatku sezóny stratia pružnosť, a z ktorých môže pri jazde presakovať palivo,“ hovorí skúsený inštruktor.
Dôvod je jednoduchý. Pri uskladnení motocykla s prázdnou nádržou v zime, sa v prázdnej nádrži skondenzuje voda, ktorá sa môže dostať do karburátora alebo v novších motocykloch do vstrekovacieho systému a pri naštartovaní motocykla spôsobí skondenzovaná voda v palivovom systéme veľké nepríjemnosti. Tak isto skondenzovaná voda v palivovej nádrži môže spôsobiť koróziu nádrže z vnútra.
Motorový olej a brzdy
Ak sa blížite k servisnému intervalu, je dobré pred zimou vykonať servisný interval s výmenou motorového oleja aj vzduchového filtra. Ak ste servisný interval už vykonali, v tom prípade je potrebné skontrolovať hladinu oleja, poprípade doliať na predpísané množstvo.
„Motocykel je potrebné udržiavať v kondícii aj v zime a to nasledovne. Počas zimného spánku je dobré motocykel párkrát preštartovať, aby sa jednotlivé komponenty premazali v motorovom oleji a nezostali na sucho počas celej zimy. Tento úkon stačí vykonať v garáži, avšak treba dávať pozor, aby bola garáž dostatočne vetraná,“ informuje Guľáš.
Ako doplnil, udržiavať treba aj brzdový systém. Majitelia by mali skontrolovať hladinu brzdovej kvapaliny v nádržke umiestnenej väčšinou na volante motocykla. Počas zimy pri preštartovaní motocykla je dobré motocykel uviesť trocha do pohybu a zabrzdiť motocykel nožnou aj prednou brzdnou, aby kvapalina v brzdovom systéme prúdila. „Samozrejme bez povšimnutia nemôžu zostať ani brzdové platničky a kotúče, ktoré sú veľmi dôležité. Ak hrúbka platničiek už nezodpovedá prepísanej norme a zanechávajú na kotúči ryhy alebo veľmi znečisťujú kotúč, tak v tom prípade je nutná ich výmena za nové,“ uviedol a doplnil. „Reťaz je dobré dôkladne očistiť od nečistôt, ktoré sa na ňu usadili počas sezóny. Reťaz následne od znova premazať. Na mazanie reťaze treba používať kvalitnú kozmetiku. Väčšinou sa maže vo forme spreju,“
Akumulátor vymontujte!
Pred uskladnením je treba akumulátor vymontovať z motocykla. Prečo? Podľa inštruktora z autoškoly kvôli bezpečnosti. Ak by ste akumulátor nechali počas dlhej nečinnosti v motocykli, môže dôjsť k jeho vybíjaniu alebo v horšom prípade skratu. Kontakty je dobré prelepiť gumeným izolantom. Následne ho uskladniť na suché a teplé miesto.
Motorku radšej na stojan
Ak je Vás motocykel vybavený hlavným stojanom, alebo stojanom takým, ktorý zabezpečí uskladnenie motocykla tak, že kolesá sa nedotýkajú zeme, tak v tom prípade máte vyhraté. Pretože kolesá motocykla sa nemôžu počas celej doby uskladnenie dotýkať zeme jedným a tým istým bodom dotyku. „Ak motocykel nie je vybavený hlavným stojanom iba bočným, tak v tom prípade motocykel môže byť uskladnený na bočnom stojane, avšak musia sa v krátkych intervaloch pootáčať kolesá, aby váha motocykla nepôsobila na jeden a ten istý bod dotyku pneumatiky. Ak motocykel necháte počas celej zimy na jednom a tom istom bode dotyku pneumatiky so zemou, tak v tom prípade dôjde k deformácií pneumatík. Pri uskladnení motocykla na bočnom stojane je treba pneumatiky jemne prehustiť, a to z toho dôvodu, aby na pneumatiky nepôsobila až tak váha motocykla,“ uviedol Jozef Guľáš
Konzervácia motocykla
Konzervácia motocykla je veľmi dôležitá. „Pozostáva z nasledovných úkonov. Na motocykel počas zimného obdobia pôsobí v garáži sucho. Tým, že motocykel sa stáva dlhšiu dobu nečinným, je za potreby premazať jednotlivé súčiastky mazivom alebo silikónovým sprejom. Jedná sa o hadičky a lanká brzdové, spojkové lanká, prepadové hadičky a pneumatiky. Konzervácia pneumatík spočíva v tom, že sa na vyčistené pneumatiky nanesie mastná vrstva maziva, ktorú pneumatiky v suchom období potrebujú, aby sa predišlo prasklinám. Lanká brzdové či spojkové je za potreby tiež premazať a to najlepšie so sprejom WD-40,“ upresnil inštruktor.
Kde bezpečne uskladniť motocykel?
Určite nie niekde pred bytovkou, kde na motocykel pôsobia extrémne poveternostné vplyvy. „Najlepšie uskladnenie pre motocykel je garáž, kde na motocykel nevplývajú žiadne poveternostné vplyvy ani žiadne fyzické zaťaženie. Motocykel je pri uskladnení potrebné zabezpečiť tak, aby nespôsobil žiadne zranenie osôb či poškodenie majetku okolo a aby motocykel nespôsobil požiar. Motocykel je možné prikryť aj plachtou určenou na motocykle, tým predídete jeho nechcenému poškodeniu laku a jednotlivých častí karosérie,“ povedal na záver Jozef Guľáš.