Peter Simon Správy

Deduško sa dočkal: Parný valec je svetovým unikátom, stojí v novej prístavbe

V Baníckom múzeu v Rožňave majú jeden z najstarších parných valcov na svete. Nádherný stroj v priebehu roka oprášili a presunuli na miesto, ktoré si zaslúži.

Ilustračný obrázok k článku Deduško sa dočkal: Parný valec je svetovým unikátom, stojí v novej prístavbe
Foto: Peter Simon / Zdroj: Dnes24.sk

Retro krásavec. Aj takto by sme mohli nazvať tretí najstarší parný valec na svete. Ten sa nachádza v našom meste a púta pozornosť každého. Ešte donedávna sa skladoval v nedôstojných podmienkach za budovou múzea, kde bol zaprášený a vôbec nejavil známky svetového unikátu. To sa však zmenilo a v týchto dňoch už oddychuje v novej prístavbe, kde sa nachádza ďalšie historické vozidlo.

Umiestnenie tretieho najstaršieho parného valca na svete v rožňavskom múzeu bolo pre oko návštevníka nevhodné a nevyhovujúce. Zmena však nastala. Projekt Sentinel, okrem obnovy múzea rátal aj s touto vzácnosťou. Parný valec napokon dostal nový domov. „Prístavba má dve podlažia a v jej prízemnej časti sú umiestnené naše vzácne technické unikáty, ako parný valec a parný nákladný automobil Škoda Sentinel,“ prezrádza Gabriela Kolesárová z múzea.

Čítajte tiež: Centrum SENTINEL hotové

O tom, že Banícke múzeum v Rožňave vlastní vo svojom zbierkovom fonde viacero unikátov, niet pochýb. Jeden z nich však priťahuje mimoriadnu pozornosť – tretí najstarší cestný parný valec na svete, ktorý v roku 1883 vyrobila firma Aveling&Porter so sídlom v Rochesteri.

Zdroj: Banícke múzeum Rožňava

Za valcom prišli z Británie

Historické údaje o valci, výrobné číslo i rok výroby vypátrala skupina nadšencov o parné stroje z Veľkej Británie, ktorá sa naň prišla pozrieť v roku 2006. Po preskúmaní archívnych materiálov firmy Aveling&Porter v Lincolne dospeli k názoru, že ide o jediný 15-tonový cestný parný valec vyrobený pre francúzskeho zákazníka – firmu Bourdin v meste Angers.

Ako sme sa dozvedeli od Gabriely Kolesárovej z Baníckeho múzea v Rožňave, valec sa v múzeu ocitol v roku 1959, predtým bol v Prahe. Umiestnili ho sem preto, aby mali zaujímavé technické exponáty aj múzeá v iných lokalitách vtedajšieho Československa. Ale ako sa dostal do Prahy? „To vám už nik nepovie, lebo nevie,“ povedala s úsmevom Kolesárová.

Valec jazdil

Posledným vodičom parného valca bol Arpád Tóth, ktorý mal v tej dobe v Rožňave, zrejme už medzi poslednými, oprávnenie na obsluhu cestných parných zariadení. Podľa informácií valec spojazdnil a v roku 1959 na ňom jazdil po dvore múzea. Dokonca mal byť použitý pri úprave cesty okolo novovybudovanej práčovne v našom meste. Opotrebovaný stroj však nakoniec nedostal povolenie na prevádzku, lebo z neho striekala para s vodou. „Aj keď je dokázané, že valec bol vyrobený v Anglicku, zadné kolesá majú už francúzske konštrukčné prvky. Zrejme boli časom opotrebované a vymenili ich,“ dodala Kolesárová.

V Rožňave sa zdržal krátku chvíľu

Parný nákladný automobil Škoda Sentinel získalo Banícke múzeum v Rožňave v roku 1959 spolu s parným valcom prevodom z Technického múzea v Prahe. Ako nám prezradila Kolesárová, tento unikát bol celé roky zapožičaný v Dopravnom múzeu v Bratislave, pretože Banícke múzeum nedisponovalo priestorom vhodným na jeho umiestnenie. Zmena však nastala a auto je tam, kde má byť. „Sentinel bol vyrobený v roku 1926. Na území bývalého Československa sa zachovali len tri takéto vozidlá, ale z toho len toto naše je s vyklápacou korbou, dve ostatné (nachádzajúce sa v Českej republike) sú valníky. Takže toto je tiež unikát,“ dodala odborná pracovníčka múzea Gabriela Kolesárová.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM