Michal Lendel Správy

Pozrite si, kade by sa mestom hnala povodňová vlna: Ktoré miesta sú v Košiciach najrizikovejšie?

O extrémoch počasia sa dozvedáme skoro každodenne. Medzi najničivejšie živly, ktoré ohrozujú ľudské životy, patria zaiste aj povodne. Viete, kade by sa podľa matematického modelu prehnala povodňová vlna?

Ilustračný obrázok k článku Pozrite si, kade by sa mestom hnala povodňová vlna: Ktoré miesta sú v Košiciach najrizikovejšie?
Zdroj: TASR

Povodeň v roku 2010 ukázala, že ak nechceme, aby druhé najväčšie mesto na Slovensku skončilo pod vodou, je nutné niečo urobiť. Analýzy Slovenského hydrometeorolo­gického ústavu ukázali, že je potrebné zvýšiť prietokovú kapacitu Hornádu v Košiciach z 538 m3 vody/sek na prietok 757 m3/sek.

Najrizikovejšie časti mestá

Ako Košice 24 informoval hovorca Vodohospodárskeho podniku Ľuboš Krno, hydrológovia vypracovali pre Košice matematický model postupu povodňovej vlny, na základe ktorého je rekonštrukcia koryta Hornádu skutočne nevyhnutná, pretože by nebolo možné udržať rozvojový potenciál pririečnych mestských častí.

„Medzi potenciálne najviac ohrozené oblasti sa v meste Košice zaraďuje severná časť v úseku od cestného mosta Ťahanovce, preto máme naplánovanú tak rekonštrukciu Ťahanovskej hate, ako aj zväčšenie priepustnosti Ťahanovského mosta,“ uviedol hovorca. V nadväznosti na morfológiu terénu by povodňová vlna postupovala pozdĺž sídliska Mier ďalej po Národnej triede, okolo hotela Yasmín, a Jakabovho paláca až po stanicu Košice predmestie na Juhu.

„Medzi ďalšie ohrozené mestské časti patrí Krásna n/Hornádom, ktorej ochrana je nedostatočná a to jednak pričinením vlastníkov pozemkov, ktorí, keď sme v 90-tych rokoch vykonávali rozsiahlu rekonštrukciu Hornádu, tak oni práve v tejto časti nesúhlasili so záberom pozemkov, takže regulácia nemohla byť vykonaná,“ doplnil Krno. Ďalším dôvodom bol masívny rozvoj individuálnej bytovej výstavby v pôvodných záplavových územiach rieky Hornád.

Plánované opatrenia

Na zlepšenie situácie sú naplánované v roku 2014 tri stavby v celkovej dĺžke takmer 3200 metrov. Má isť o úsek od mimoúrovňovej križovatky Prešovskej a Sečovskej ulice až po most na Hlinkovej ulici. Prvý, vyše 700 metrový úsek by mal byť tohto roku aj dokončený, takisto aj tretí vyše 500 metrový úsek, no najdlhšia časť tejto protipovodňovej stavby v dĺžke takmer dvoch kilometrov sa tohto roku len začne.

Avšak treba zdôrazniť, že súčasťou celkovej protipovodňovej ochrany Košíc budú aj ďalšie veľmi dôležité stavby, ktoré sa budú realizovať v nasledujúcom programovom období až do roku 2020. „Finančne náročnou bude najmä rekonštrukcia hate Ťahanovce, ktorú odhadujeme zhruba na 11 miliónov eur, ďalej obnova hate vo Vyšnom Opátskom, rekonštrukcia Ťahanovského mosta so zvýšením jeho prietokovej kapacity, ale aj ďalšia úprava ľavého brehu Hornádu v dĺžke takmer 5 a pol kilometra jednak v smere na Ťahanovce, ale aj do Krásnej nad Hornádom,“ doplnil Krno.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM