Správy

Pre závažné poruchy DPMK stiahol z liniek 14 nových električiek

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) stiahol v piatok (25.1.) z liniek mestskej hromadnej dopravy celkovo 14 nových električiek.

Ilustračný obrázok k článku Pre závažné poruchy DPMK stiahol z liniek 14 nových električiek
14
Galéria
Zdroj: TASR

Stalo sa tak potom, ako na električkách typu Vario LF2+ na rýchlodráhe do U.S. Steel došlo v priebehu necelého týždňa k dvom závažným poruchám.

„V oboch prípadoch došlo k prasknutiu brzdového kotúča zaisťovacej brzdy, ktorá slúži na dobrzdenie električky. Len zhodou šťastných náhod sa žiaden z cestujúcich nezranil, keď brzdový kotúč prerazil podlahu a skončil až v streche,“ informoval magistrát a dopravný podnik.

V DPMK v piatok večer zasadal krízový štáb, na ktorom sa zúčastnili aj špecialisti českého výrobcu. Tí teraz zisťujú presnú príčinu porúch.

Vystrelilo brzdový kotúč

„Dohodli sme sa na tom, aké opatrenia vykonáme, aby 14 električiek Vario LF plus, ktoré boli súčasťou rovnakej dodávky a preventívne sme ich stiahli, mohlo opäť bezpečne jazdiť. Aby brzdové kotúče už neprerážali podlahy električiek, musíme odpojiť podvozky a namontovať na všetkých šesť kusov bŕzd nerezové štíty. Zároveň softvérovo upravíme električky tak, aby v prípade poruchy zaisťovacej brzdy sa električka automaticky zastavila a bol znemožnený jej ďalší pohyb,“ uviedol generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák.

Prvý prípad sa stal v nedeľu 20. januára večer v električke na linke R3, v ktorej sa po popoludňajšej zmene viezlo domov 30 zamestnancov U.S. Steelu. Našťastie, v čase vystrelenia brzdového kotúča do strechy každý z nich sedel.

„Okamžite po tejto udalosti sme kontaktovali výrobcu električiek Vario LF2 plus – českú spoločnosť Pragoimex. Tí nám povedali, že ide o náhodnú a nesystémovú poruchu, ktorá sa u nich pri 279 dodaných električkách vyskytla prvýkrát v histórii. Vo svojom stanovisku nám napísali, že bezpečná prevádzka ostatných vozidiel LF2 plus nie je ohrozená a električky je možné používať bez obmedzení a ohrozenia životov a zdravia cestujúcich,“ informoval Padyšák.

K rovnakej udalosti však došlo v piatok ráno, tentoraz na linke R2 smerujúcej do oceliarskej fabriky. V záujme zaistenia bezpečnosti cestujúcich dopravný podnik okrem tejto konkrétnej električky stiahol aj ďalších 13 a nahradil ich električkami typu T6 a KT8D5.

Príde inšpekcia

DPMK vlastní celkovo 46 kusov električiek Vario LF2+. Cena jednej z nich predstavovala takmer 1,74 milióna eur, pričom 85 percent bolo preplatených z eurofondov, desať percent zo štátneho rozpočtu a zvyšných päť percent spolufinancoval DPMK.

V rokoch 2014 – 2015 bolo do Košíc dodaných 33 kusov, na zvyšných 13 využilo bývalé vedenie DPMK opciu. Do vozového parku podniku pribudli postupne v rokoch 2016–2018. Verejnosť a médiá ich kritizovali kvôli absencii klimatizácie. Okrem Košíc jazdí podľa tlačovej správy z magistrátu už len jediná takáto električka, a to v Ostrave.

Košický primátor Jaroslav Polaček po zasadnutí krízového štábu vyhlásil, že je znepokojený udalosťami, ktoré v uplynulých dňoch nastali počas jázd električiek Vario LF2+. Uviedol, že ich predražený nákup kritizoval ešte ako opozičný poslanec mestského zastupiteľstva, a že už v roku 2014 musel DPMK počas ich testovacej prevádzky riešiť technické problémy.

„Považujeme to za veľký problém, lebo bezpečnosť našich cestujúcich je prvoradá. Budúci týždeň sa nám už ohlásila inšpekcia z ministerstva dopravy. Nielen oni chcú vedieť, čo sa to v Košiciach deje. Aj počas predvolebnej kampane sme viacerí kandidáti upozorňovali, že tieto električky bez klimatizácie boli predražené,“ uviedol. Z predraženého nákupu problémových električiek obviňuje bývalé vedenie mesta.

Ilustračné foto, TASR

Hala Cassosport modernizácia
14
Galéria
Zdroj: www.cassosport.sk
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM