Sú späť! Po úpravách DPMK vracia do prevádzky odstavené električky

Po tri a pol mesiaci, od piatka 10. mája, opäť jazdia v Košiciach na rýchlodráhe električky Vario LF2 Plus.

Tie Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) dočasne vylúčil z výpravy pre závažné technické poruchy, ktoré sa na dvoch električkách tohto druhu udiali v januári pri jazde na linkách do oceliarní U.S. Steel.

V oboch prípadoch z januára počas jazdy praskol brzdový kotúč zaisťovacej brzdy a prerazil podlahu v priestore pre cestujúcich. Len zhodou šťastných náhod žiaden z cestujúcich neutrpel zranenie, keď časť brzdového kotúča skončila až v streche električky. Mimoriadne udalosti preverovala nezávislá expertná komisia.

Dostali zelenú

"Výrobca zabezpečil dodatočné utesnenie elektrických svorkovníc, úpravu softvéru riadiacej jednotky električky a dodatočnú montáž nerezových štítov nad podvozkami chrániacich vnútorný priestor vozidla. Následne bola úspešne vykonaná skúšobná jazda na rýchlodráhe takto upravenej električky za účasti DPMK a výrobcu,“ informoval riaditeľ techniky a údržby DPMK Emil Štofčo.

Štvrtková (9. 5.) testovacia jazda zameraná na plnú prevádzkovú rýchlosť, simuláciu rôznych prevádzkových stavov a kontrolu uskutočnených zmien v softvéri električiek bola v poriadku, a tak vedenie DPMK dalo návratu týchto električiek zelenú.

„Zatiaľ sme do bežnej prevádzky vrátili 12 takto upravených vozidiel na linky R premávajúcich na rýchlodráhe do U. S. Steel. V priebehu nasledujúcich dní k nim pribudne aj zvyšných 34 takto upravených električiek tohto typu. Električky, ktoré v uplynulých týždňoch zabezpečovali prepravu cestujúcich do U. S. Steel, presunieme na linku číslo 5 od Staničného námestia, cez Steel Arénu až k OC Optima a späť, kde počas majstrovstiev sveta v hokeji očakávame zvýšenú vyťaženosť,“ dodal Štofčo.

Problémové kotúče

K závažným poruchám električiek došlo 20. a 25. januára. Ako informoval DPMK, už po prvom prípade okamžite kontaktoval výrobcu električiek Vario LF2 plus – českú spoločnosť Pragoimex.

Tá uviedla, že išlo len o náhodnú a nesystémovú poruchu, ktorá sa u nich pri 279 dodaných električkách vyskytla prvýkrát v histórii. Takisto ubezpečili, že prevádzka ostatných vozidiel LF2 Plus nie je ohrozená a električky je možné používať bez obmedzení a ohrozenia životov a zdravia cestujúcich.

Po druhom roztrhnutí brzdového kotúča zasadal krízový štáb. Po prijatí potrebných bezpečnostných opatrení sa zároveň rozhodlo aj o dočasnom odstavení všetkých električiek danej série od výrobcu.

DPMK momentálne vlastní 46 električiek Vario LF2 Plus. Cena jednej z nich predstavovala takmer 1,74 milióna eur, pričom 85 percent bolo preplatených z eurofondov, desať percent zo štátneho rozpočtu a zvyšných päť percent spolufinancoval DPMK. V rokoch 2014 až 2015 bolo do Košíc dodaných 33 kusov, na zvyšných 13 využilo bývalé vedenie DPMK opciu. Do vozového parku podniku pribudli postupne v rokoch 2016 až 2018.

Zdroj: TASR