Eva Mikulová Správy

TIP NA VÝLET: Vyrazte do Herlian na bicykli, FOTO

Herľany sú obec v okrese Košice-okolie. Sú známe svojím gejzírom, ktorý v súčasnosti strieka do výšky 7 - 15 m. Je to jediný studený gejzír v Európe.

Ilustračný obrázok k článku TIP NA VÝLET: Vyrazte do Herlian na bicykli, FOTO
Galéria
Zdroj: Region turizmus

Čo tak vyraziť na cyklovýlet z Košíc do Herlian? Od Košíc sú vzdialené kolo 30 kilometrov a na bicykli urobíte počas jednodňového výletu tam i späť 60 kilometrov a v nohách budete mať i niekoľko desiatok výškových metrov.

Cestu si dobre naplánujte, lebo gejzír strieka iba každých 34 až 36 hodín.

Liečivá voda

Herliansky gejzír sa od klasických gejzírov odlišuje situovaním vo vulkanických vrchoch so skončenou sopečnou činnosťou a zásadne tým, že sa umelo aktivizoval vrtom hlbokým 404,5 m, ako aj nízkotermálnou­ vodou.

Za zrod môže Herliansky gejzír ďakovať rozkvetu miestnych kúpeľov v 19. storočí, pre ktoré bolo treba zabezpečiť dostatok liečivej minerálnej vody.

V súčasnosti sa erupcia opakuje v 34–36 hod. intervaloch, erupčná činnosť trvá 25 min. Čas medzi erupčnými periódami závisí od zrážkovej činnosti.Pri väčších zrážkach sa skracuje a naopak.

Pre jeho špecifické vlastnosti a jedinečnosť ktorými sa podstatne odlišuje od svetových gejzírov možno ho právom pokladať za svetovú raritu.

Popis trasy:

1. Začať trasu môžte pri nákupnom centre Aupark v Košiciach. Pokračujte na východ po ceste Palackého popod železničný most. Za benzínovou pumpou odbočte doprava. Prejdete cez most ponad rieku Hornád. Popri ceste E58 sa prekľučkujete do mierneho kopca cez záhradkársku oblasť a smerujete na Zdobu.
  2. Prejdete cez dediny Zdoba, Sady nad Torysou, Olšovany až do dediny Ďurkov.
  3. Za Ďurkovom pokračujete cez Bidovce a okolo Nižnej a Vyšnej Kamenice až do Herľan. Cesty v týchto končinách sú málo frekventované a autá vás nebudú rušiť.
  4. A ste v Herľanoch. Na pokračovanie trasy sa musíte vrátiť na začiatok obce a na T križovatke odbočiť doľava na Vranov nad Topľou.
  5. Cesta pomaly stúpa lesom. Po pár kilometroch sa stúpanie zväčší v serpentínach. Na vrchole serpentín je križovatka s červenou cyklotrasou, na ktorú odbočíte doprava.
  6. Po lesných cestách prídete až k Dargovskému priesmyku. V letných mesiacoch je tu otvorený bufet. Trasa ďalej pokračuje z ľavej strany pamätníku miernym stúpaním do lesa. Toto stúpanie má síce ešte zopár kilometrov ale je posledné na trase.
  7. V Ruskove pôjdete rovno až k T križovatke pri potravinách. Tu odbočíte vľavo na Blažice. Ďalej prejdete cez Bohdanovce a okolo Nižnej Hutky až sa nakoniec vrátite do Košíc.