Správy

Košický kraj zakúpil bicykle na vodíkový pohon. Vyskúša si ich aj verejnosť

Košický samosprávny kraj (KSK) nakúpil desať bicyklov na vodíkový pohon. Rozmiestni ich v rôznych regiónoch.

Ilustračný obrázok k článku Košický kraj zakúpil bicykle na vodíkový pohon. Vyskúša si ich aj verejnosť
Zdroj: TASR/Marián Holubčík

Zároveň si od Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (SIEA) na dva týždne zapožičal dve vodíkové autá v rámci národného projektu Žiť energiou, ktorý má upriamiť pozornosť na obnoviteľné zdroje energie.

Promo na vodík

„Bicykle budú zapožičiavané, rozmiestnené budú na rôznych miestach kraja. Chceme, aby si čo najširší okruh ľudí mohol vyskúšať túto technológiu,“ uviedol v piatok pri prezentácii vozidiel predseda KSK Rastislav Trnka. Východniari si budú môcť jazdu bicyklom vyskúšať na krajských podujatiach – prvýkrát 20. mája na Župných dňoch v Košiciach.

Bicykle zakúpil kraj z Francúzska, cena jedného je podľa Trnku 8 000 eur, ďalší výdavkom je plnička bicyklov vodíkom. „Je to dosť, preto hovoríme o akomsi promo na vodík,“ skonštatoval predseda kraja. Vodíkový bicykel prejde na jedno načerpanie 145 kilometrov, pričom jeho doplnenie trvá do jednej minúty.

Bicykle aj autá

Zapožičané vodíkové osobné autá značky Toyota Mirai bude kraj testovať do 5. mája. Počas dvoch týždňov si ich budú môcť obzrieť aj študenti krajských stredných škôl. Na dopĺňanie paliva je v areáli spoločnosti eurobus na košickej autobusovej stanici nainštalovaná mobilná vodíková čerpacia stanica od spoločnosti Air Products.

Čerpanie vodíka trvá približne rovnaký čas, ako je to v prípade iných pohonných látok. Na jedno načerpanie dokáže vozidlo prejsť 200 – 250 kilometrov. Funguje na báze palivových článkov, ktoré premieňajú vodík na elektrinu. Neprodukuje tak emisie a v ovzduší eliminuje škodlivé látky, akými sú oxid siričitý a oxid dusičitý.

Najčistejšie spaľovanie

Európska únia zaviazala členské štáty dosiahnuť do roku 2050 uhlíkovú neutralitu. „To znamená, že potrebujeme z atmosféry odstrániť viac CO2, ako do nej vypúšťame. Na území Košického kraja sa vyprodukuje takmer tretina celkových slovenských emisií, preto musíme zbystriť pozornosť a staviť na obnoviteľné zdroje energie, ktoré nepoškodzujú prírodu. Vodík má najčistejšie spaľovanie, najvyššiu účinnosť a nepoškodzuje životné prostredie z pohľadu životného cyklu produktu. Dve vodíkové autá, ktoré máme k dispozícii, a desať vodíkových bicyklov sú malé veci, na ktorých chceme ukázať východniarom, ako môže byť takýto zdroj energie nápomocný,“ uviedol Trnka.

KSK dlhodobo počíta s nasadením vodíka – ako prvý na Slovensku prijal vlastnú vodíkovú stratégiu, ktorá navrhuje konkrétne využitie vodíkových technológií. V pláne je využiť vodíkové autobusy pri zabezpečovaní prímestskej dopravy, zatraktívniť vodné plochy použitím vodíkovej lode alebo vybudovať malé nabíjacie stanice pre vodíkové bicykle. V rozpočte na tento rok KSK vyčlenil na nákup vodíkových bicyklov a rozvoj vodíkových technológií 630-tisíc eur.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM