Ako to vyzeralo počas výstavby Bujanovského tunela: Dobové FOTKY, ktoré by bola škoda nevidieť!
Je to už viac ako 50 rokov, čo bol do užívania odovzdaný tunel pri Margecanoch. Pozrite si dobové fotky z jeho výstavby.
Bujanovský tunel, je železničný tunel ležiaci medzi Malou Lodinou a Margecanmi na trati Košice – Žilina. Denne cez neho vlakom prejde množstvo cestujúcich. Len málokto však pozná jeho históriu.
Trať družba
S výstavbou tunela popod vrch Bujanov v pohorí Čiernej hory sa začalo na začiatku 50. rokov 20. storočia. Bol postavený v súvislosti s prestavbou trate Kysak – Margecany. Trať družby tak mala nahradiť vedľa postavený Margecanský tunel.
Trať mala výrazne zrýchliť dopravu v úseku, kde sa okrem toho počítalo s výstavbou priehrady Ružín. Výstavbu Bujanovského tunela, najdôležitejšieho úseku Trate družby však v roku 1951 ohrozovalo nedostatočné plnenie plánu.
Podcenenie prípravy i zložitý terén však spôsobili predĺženie výstavby a odklad otvorenia trate. Nové vedenie stavby prijalo opatrenia, ktorých realizácia pomohla zvýšiť výkon mínerov až o 30%.
Čítajte tiež: Diaľničná spoločnosť o obchvate Košíc: Kadiaľ povedie a kedy má byť dokončený?
7. februára 1953 razili bujanovskí tunelári posledné metre smerovej štôly takmer 4-kilometrového Bujanovského tunela. Raziči nasadili čo najväčšie úsilie, aby tunel prerazili do polovice februára, tak sa im podarilo splniť plán v smerovej štôle zo strany Ružína na 124,2%. Míneri a šlepri pracovali v troch smenách z oboch strán tunela v boji o čo najskoršie prerazenie tunela.
Čítajte tiež: Pri Košiciach pribudne 40 km diaľnic a rýchlostných ciest: Aké sú termíny?
Bujanovský tunel je najdlhší dvojkoľajný tunel v bývalom Česko-Slovensku a po Čremošnianskom tuneli, ktorý je ale jednokoľajovým tunelom je druhým najdlhším tunelom na Slovensku. Jeho dĺžka je 3 410,7 m.
Historické fotografie z čias jeho výstavby si môžete pozrieť v našej fotogalérii.
Zdroj: Tasr/Dnes24