Detská železnica chystá novinky. Pribudnú nové vozne aj parný kotol
Z cezhraničného projektu získala železnička vyše 170-tisíc eur. Na čo všetko peniaze použijú?
Na historickej úzkorozchodnej železničke v Košiciach by mali pribudnúť nové vozne. V rámci cezhraničného projektu plánujú tiež rozsiahlejšiu opravu trate či kotla najstaršej prevádzkyschopnej úzkorozchodnej parnej lokomotívy U36 003.
Informoval o tom predseda občianskeho združenia (OZ) Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský s tým, že na to použijú financie z projektu, v ktorom uspeli spolu so železničkou v maďarskej obci Nagybörzsöny.
„Sústredíme sa na tri rozsiahlejšie aktivity. Cieľom je oprava takmer kilometer dlhého úseku trate vrátane mostov, zaobstaranie dvoch nových letných vagónov a nevyhnutnú a náročnú opravu parného kotla populárnej lokomotívy Katka,“ spresnil s tým, že košická železnička na to získala spolufinancovanie vo výške viac ako 174-tisíc eur. Popri týchto aktivitách v rámci projektu obnovia a vystavia elektrickú lokomotívu, ktorú sa na Slovensko podarilo získať zo Švajčiarska.
Čo chystajú Maďari?
Lesná železnička v Maďarsku zas v rámci projektu spojazdní nový rušeň a zrekonštruuje historický vozeň. Okrem priamych investícií do železničky tiež obnovia otvorený prírodný amfiteáter a osvetlia kostol sv. Štefana. Obec na projekt získala takmer 174-tisíc eur.
Projekt s názvom „Úzkorozchodné železnice ako jedinečné brány za poznaním prírodného a kultúrneho dedičstva“ disponuje celkovým rozpočtom 409 590 eur. Oficiálne odštartoval 1. januára a potrvá do 30. apríla 2022. Spolufinancovaný je z prostriedkov Európskej únie z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom Programu spolupráce Interreg V-A Slovenská republika – Maďarsko.
Lehotský pripomenul, že obe železničky sú v súčasnosti dôležitými turistickými destináciami vo svojich regiónoch. Čo sa týka tej v Košiciach, podľa neho ju ročne navštívi viac ako 50-tisíc turistov.