Správy

Obchvat Košíc sa môže začať stavať. Základný kameň poklepali Doležal aj Čaputová

V pondelok (25. 4.) v Košiciach slávnostne poklepali základný kameň stavby rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany.

Ilustračný obrázok k článku Obchvat Košíc sa môže začať stavať. Základný kameň poklepali Doležal aj Čaputová
Zdroj: TASR/František Iván

Nový 14-kilometrový úsek bude súčasťou juhovýchodného obchvatu krajského mesta a prepojí diaľnicu D1 s rýchlostnou cestou R4. Hotový by mal byť v roku 2025, potvrdil minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Základný kameň stavby poklepali v košickom Kulturparku. Výstavbu privítali aj prítomná prezidentka SR Zuzana Čaputová, ktorá je na návšteve východného Slovenska, predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka či primátor Košíc Jaroslav Polaček.

Tranzit mimo mesta

Výstavba košickej R2 bude stáť podľa zmluvy 132,6 milióna eur bez DPH, financovanie je zabezpečené z prostriedkov Európskej únie. Pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) dielo realizuje spoločnosť Eurovia SK. Odovzdanie stavby do užívania je plánované o tri roky v marci. Nová komunikácia začína križovatkou Košice, juh a končí križovatkou Hrašovík.

„Bude to akýsi posledný kamienok do tej skladačky uceleného tranzitu mimo mesta Košice,“ uviedol Doležal. Poukázal na to, že úsek bude súčasťou medzinárodného koridoru Via Carpatia a odľahčí dopravu vo vnútri Košíc.

Počiatočné práce podľa zhotoviteľa zahŕňajú vytýčenie trvalých a dočasných záberov, ich kontrolu a vytýčenie existujúcich inžinierskych sietí za účasti ich správcov. Na siedmich miestach sa zriadia vjazdy na stavenisko a osadí sa dočasné dopravné značenie. Vybudujú sa prístupové cesty a zriadi sa šesť stavebných dvorov. Súčasne budú prebiehať pyrotechnické a archeologické prieskumy.

Jednoduchá stavba

„Možno povedať, že táto stavba je technicky v porovnaní s ostatnými diaľničnými úsekmi budovanými na Slovensku pomerne jednoduchá, pretože nemá tunel, je vedená relatívne v rovinatom úseku. Prekonáva jestvujúci terén 13 mostami a má tri mimoúrovňové križovatky,“ povedal generálny riaditeľ Eurovia SK Róbert Šinály.

Ekonomický problém je podľa neho s enormným nárastom cien v rámci všetkých segmentov a komodít na stavebnom trhu. „Začali sme dialóg s objednávateľom a budeme túto situáciu postupne riešiť. Podstatné na tom, je aby stavba napredovala, a aby sme udržali zamestnanosť,“ povedal.

Podľa ministra bezprecedentný nárast cien sa netýka len zákaziek NDS a pri tomto probléme sa aj v koordinácii s Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO) čaká na jasnú metodiku, ako postupovať. „Musíme nájsť spôsob, ako udržať stavby pri živote, lebo lacnejšie už nebudú,“ konštatoval Doležal.

Zdroj: TASR/František Iván

Prečítajte si tiež

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM