V Košickom kraji sa tento rok opravilo 80 kilometrov ciest aj niekoľko mostov
Košická župa sa tento rok zamerala najmä na zanedbané cesty III. triedy. Ktoré úseky dostali nový asfalt?
Košický samosprávny kraj (KSK) v tomto roku opravil viac než 80 kilometrov ciest II. a III. triedy. Opravil alebo aktuálne dokončuje opravu 12 mostov v kraji, do ktorých investoval viac ako päť miliónov eur. V utorok (1. 12.) o tom informoval Úrad KSK.
„Aj napriek tomu, že sa tento rok nesie v znamení pandémie, som rád, že táto situácia neovplyvnila rekonštrukcie ciest a mostov v našom kraji,“ uviedol predseda KSK Rastislav Trnka. Vo väčšine prípadov ciest išlo podľa neho o cesty III. triedy, ktoré boli v minulosti na okraji záujmu, keďže ide o menej vyťažené komunikácie.
„V aktuálnom volebnom období sa snažíme rozhýbať aj rekonštrukcie týchto zanedbaných komunikácií, ktoré využívajú obyvatelia nášho kraja na cestu do práce či do školy,“ dodal Trnka.
Rekonštrukcie pokračujú
V okrese Košice-okolie má nový asfaltový koberec napríklad cesta v obciach Boliarov, Bačkovík, vo Veľkej Ide – časť Gomboš, v Čani, cesta vedúca do Zlatej Idky či cesta medzi Rozhanovcami a Čižaticami. Na Zemplíne sa dočkali opravy cesty medzi Vojanmi a Veľkými Kapušanmi, Svätušou a Veľkým Horešom aj medzi Brezinou a Kazimírom.
Na Gemeri sa vynovila cesta medzi Roštárom a Štítnikom, v Lipovníku, Jablonove nad Turňou či cesta medzi Slavošovcami a Čiernou Lehotou. Na Spiši je opravená cesta medzi Nálepkovom a Hnilčíkom, taktiež v intraviláne obce Slovinky, ale aj cesta v obci Hrabušice, na ktorú si kraj vzal úver z Európskej investičnej banky.
„Aktuálne sú krajskí cestári na ceste medzi Slancom a Novým Salašom a do konca roka chceme opraviť ešte cestu v intraviláne obce Olšovany,“ konštatoval Trnka.
Mosty v havarijnom stave
V tomto roku sa kraj zameral na obnovu oporných múrov či priepustov. Okrem iného ukončil rozsiahlu rekonštrukciu oporného múra v lokalite Gregorov prameň, nový oporný múr pribudol aj v obci Hrabušice na Spiši. Podľa KSK sa zvýšilo tempo rekonštrukcie mostov.
„Finančne najnákladnejšou bola oprava mosta medzi Strážskym a jeho časťou Krivošťany, ktorého časť sa v októbri minulého roka zrútila. Žiaľ, po tom, čo sme v Strážskom postavili nový most, sa zrútil ďalší, a to medzi Kysakom a Veľkou Lodinou. Peniaze, ktoré sme mali vyčlenené na iné projekty, sme tak museli opäť presunúť na riešenie tejto havarijnej situácie,“ informoval predseda KSK.
Kraj tento rok obnovil takzvané mostné čaty, ktoré kontrolujú a zabezpečujú pravidelnú údržbu mostných konštrukcií, na vybraných mostoch realizoval statické skúšky. Aktuálne sú pripravené projektové dokumentácie na rekonštrukcie ďalších ôsmich veľkých mostov a piatich mostov s nosníkmi typu Vloššák, kde pre ich havarijný stav platia dočasné dopravné obmedzenia.
Foto: ilustračné