Začala sa výstavba nového mosta v Kysaku. Stáť bude 1,7 milióna
Košický kraj začal výstavbu mosta ponad Hornád medzi Kysakom a Veľkou Lodinou. Kedy by mal byť hotový?
Košický samosprávny kraj (KSK) začal práce na výstavbe nového mosta nad riekou Hornád medzi Kysakom a Veľkou Lodinou. Stáť bude na mieste pôvodného mosta, ktorý sa vlani v októbri zrútil do rieky Hornád.
Obrovská investícia
V rámci výstavby nového mosta budú ako prvé zrealizované búracie práce na spodnej stavbe pôvodného mosta, konkrétne na oporách a pilieroch. Po tom, čo bolo odstránené náhradné premostenie a vydané stavebné povolenie, mohlo sa začať s prípravnými prácami. „Táto rekonštrukcia bude najväčšou investíciou v rámci opráv mostov v našom kraji v tomto roku, a to nielen finančne, ale aj čo sa týka rozsahu prác. Nakoľko podľa posudku spodnej stavby je potrebné zrekonštruovať aj základové piliere a opory a vybudovať novú nosnú konštrukciu, môžeme hovoriť o kompletnej výstavbe nového mosta. Tak, ako sme pred dvoma rokmi zvládli výstavbu mosta v Strážskom, urobíme maximum aj teraz, tak, aby sa obyvatelia opäť vedeli bezpečne dostať z Kysaku do Veľkej Lodiny,“ uviedol predseda KSK Rastislav Trnka.
Podľa zmluvy by mali byť ukončené vo februári budúceho roka. Prioritou župy je dokončiť ich skôr tak, aby nový most slúžil obyvateľom ešte koncom tohto roka.
Výstavbu mosta financuje kraj zo svojho rozpočtu, práce by mali stáť 1 752 000 eur.
Prečítajte si tiež
Vydrží storočnú vodu
Po búracích prácach na oporách a pilieri bude zrekonštruovaný stredový pilier a krajné opory. Základy mosta budú spevnené a zosilnené tak, aby vydržali záťaž 32 ton. S výstavbou novej nosnej konštrukcie by mal zhotoviteľ začať v septembri, kedy bude prebiehať pokládka nových nosníkov a betonáž nosnej konštrukcie. Pôvodnú predpätú konštrukciu nahradia železobetónové jednoliate nosníky.
Nový most bude podľa Trnku pripravený aj na výskyt storočnej vody a na dodatočnú požiadavku Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP) zvýšený o 80 centimetrov. Bude aj o čosi širší ako pôvodný, jeho dĺžka bude 56 metrov a šírka 11 metrov. Súčasťou rekonštrukcie bude aj výstavba konštrukčných vrstiev novej vozovky, úprava jej podložia a izolácie, osadenie mostných ríms, zábradlí, zvodidiel či úpravy pod mostom. Tieto práce budú prebiehať v poslednej etape, v jesenných mesiacoch.
Obchádzková trasa
Do ukončenia výstavby nového mosta bude vodičom k dispozícii obchádzková trasa vedúca cez osadu Sopotnica. Na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky Správa ciest KSK účelovú komunikáciu opravila, osadila zvodidlá a časť úseku rozšírila.
Starý most ponad Hornád pre havarijný stav uzavreli v auguste minulého roka, v októbri došlo k jeho zrúteniu do rieky. Dočasné premostenie rieky vybudované vojakmi a hasičmi slúžilo pre dopravu od 18. januára do 8. mája.
Ako to na stavenisku v týchto dňoch vyzerá si môžete pozrieť vo videu a priloženej galérii.
Aktuálne témy zo Slovenska