Eva Mikulová Správy

Článok vyšiel v prestížnom svetovom vedeckom časopise Current Biology je ďalším úspechom košickej paleobiológie.

Ilustračný obrázok k článku Ako v Jurskom parku. Košickí vedci vymodelovali z dinosaurieho embrya jeho podobu, FOTO
5
Galéria
Zdroj: UPJŠ

Tím popredných vedeckých výskumníkov z prestížnych zahraničných univerzít umožnil vznik nových výskumných programov vrátane integratívnej paleobiológie pod vedením Martina Kundráta na pôde Univerzity P.J. Šafárika v Košiciach.

Vytvorili trojrozmernú anatómiu

Medzinárodný tím vedený Martin Kundrátom prezentuje analýzu unikátnej skameneliny jedinej svojho druhu.

Ide o 80 miliónov rokov staré embryo dinosaura, ktorý patrí do skupiny zahŕňajúcej najväčšie suchozemské tvory našej planéty.

Jeho unikátnosť spočíva v zachovaní trojrozmernej anatómie, ktorú Martin Kundrát študoval s použitím časticového urýchľovača generujúceho vysokoenergetické röntgenové žiarenie.

Martin Kundrát buduje na pôde UPJŠ prvé slovenské laboratórium synchrotrónového zobrazovania zameraného na štúdium biodiverzity vyhynutého života a životného prostredia.

Okrem presných anatomických detailov, mikroštruktúry embryonálnych kostí objavili vedci aj pozostatky mäkkých tkanív.

Zrekonštruovali tvár titanosaurov

Najprekvapujúcejším však bola rekonštrukcia tvárovej časti lebky, ktorá podstatne mení našu predstavu o jej tvare a špecializácii u gigantických titanosaurov.

Embryonálna lebka dokazuje, že na rozdiel o dospelých jedincov, vyliahnuté malé ʻgigantyʼ mali schopnosť stereoskopického videnia a ich rypák bol opatrený nezvyčajným rohom.

Martin Kundrát sa podieľal na repatriácii tejto unikátnej skameneliny späť do Argentíny, pretože skamenelé vajce, o obsahu ktorého nikto pôvodne netušil, bolo z Južnej Ameriky ilegálne vyvezené do USA.

„Záchrana vedeckého dedičstva tejto unikátnej skameneliny, na ktorú sa budú odvolávať ďalšie generácie považujem za rovnako dôležitú ako vedeckú podstatu našej práce”, dodáva Kundrát.

Článok, ktorý vyšiel v Current Biology je v poradí ďalším úspechom košickej paleobiológie. Martin Kundrát je prvým slovenským senior (vedúcim) autorom, ktorý publikuje v tomto prestížnom vedeckom časopise, ktorý je považovaný za špičkové periodikum v odbore biovied.

Zdroj: Dnes24.sk