Barbara Dallosová Samospráva

Medzi primátorom Rašim a opozíciou to zaškrípalo: Z čoho chce mesto vykryť náklady za kompenzáciu MHD?

Na zasadnutí Mestského zastupiteľstva sa dnes poslancom dostala na stôl i téma kompenzácie pre cestujúcich MHD. Reč je o tisícoch eur a niektorí poslanci od primátora žiadali odpovede na nezodpovedané otázky. Čítajte, ako reagoval Richard Raši.

Ilustračný obrázok k článku Medzi primátorom Rašim a opozíciou to zaškrípalo: Z čoho chce mesto vykryť náklady za kompenzáciu MHD?
Zdroj: TASR

Ako sme vás už informovali, mestskí poslanci odklepli kompenzácie pre Košičanov, ktorí cestujú mestskou hromadnou dopravou. Na úľavách sa košická radnica dohodla s Dopravným podnikom. Na zasadnutí však pri prejednávaní tohto bodu nechýbali ani vyhrotené situácie.

Vlna kritiky zo strany opozície

Generálny riaditeľ DPMK Richard Majza vyčíslil dnes pred poslancami odhadovanú stratu zo zavedenia kompenzácií na zhruba 24 000 eur mesačne, čiže celkovo približne 100 000 eur. Viacerí opoziční poslanci dnes kritizovali, že na predchádzajúcom rokovaní dopravnej komisie hovoril o odhadovaných nákladoch až 100 000 eur mesačne. Primátor Richard Raši (Smer-SD) to vysvetlil tým, že v tom čase do tejto sumy neboli zarátané úspory vyplývajúce z takmer výlučnej prevádzky autobusov v rámci MHD v prechodnom období na miesto električkovej a trolejbusovej dopravy. Kritiku opozície si vyslúžilo aj to, že v materiáli k návrhu ani v odpovediach na otázky poslancov v rozprave nezaznelo, z akých zdrojov budú tieto náklady vykryté.

Dve možnosti

Pre novinárov primátor povedal, že sú dve možnosti finančného vykrytia. ,,Buď bude sankcionovaný zhotoviteľ, pokiaľ by nedodržal termín dokončenia celej stavby. O tom, aký ten termín bude, rozhodne ministerstvo dopravy na základe žiadosti zhotoviteľa, v ktorej argumentoval z jeho pohľadu objektívnymi dôvodmi na predĺženie stavby. Pokiaľ ministerstvo dopravy odsúhlasí jeho žiadosť o zmenu termínu (z 31. júla na 28. septembra, pozn. redakcie) a v tomto termíne sa stavba ukončí, vtedy musia ísť finančné prostriedky z rozpočtu mesta, pretože nie je právny dôvod ich od niekoho vymáhať," konštatoval Raši.

Primátor pritom odmietol, že by zmluva v rámci projektu Integrovanej koľajovej dopravy (IKD) v cene 40 miliónov eur so skupinou zhotoviteľov DÚHA – ZUE (Dúha, a. s., Prešov, ZUE, a. s., Krakov) bola pre mesto v otázke sankcií nevýhodná. ,,Zmluva je absolútne štandardná, v ničom nevychádza v ústrety zhotoviteľovi," povedal.

Špak: Skladáme sa na neschopnosť mesta

Predseda Pravého poslaneckého klubu Miroslav Špak (Sieť) kritizoval prijatie návrhu kompenzácií s tým, že poslanci nevedeli, kto a koľko za ne zaplatí. ,,Ak to má byť zaplatené z nášho vrecka, z vrecka Košičanov, tak sa v skutočnosti my skladáme na neschopnosť mesta riadiť stavbu IKD,„ uviedol. Pravý klub chcel podľa neho navrhnúť uznesenie po odpovedi, z akých zdrojov budú kompenzácie financované, k tomu sa však nedostal. ,,Chceli sme navrhnúť aj komisiu, ktorá by tieto veci riešila a ktorá by zistila, koľko peňazí a komu ich čo najrozumnejšie rozdeliť,“ povedal pre novinárov. Schválené kompenzácie sú podľa neho nedostatočné.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR

Rýchle správy

Najčítanejšie