Terasy sú otvorené, ale prázdne: Sme vďační za každého zákazníka, tvrdia majitelia, FOTO
Do gastroprevádzok je ešte vstup zakázaný. Objednať si môžete len vo vonkajších priestoroch alebo si zobrať jedlo so sebou.
Reštaurácie, kaviarne, bary, vinotéky…sú v tomto období pomaly na pokraji krachu. Aby zvládli toto ťažké obdobie, robia všetko preto, aby svoje prevádzky úplne nezavreli a ich zamestnanci neskončili „na dlažbe.“
Mnohé podniky v Košiciach, ktoré majú vonkajšie priestory, čiže terasy, ich nechali otvorené i v tomto chladnom období a svojich zákazníkov tam radi obslúžia.
Popíjať a jesť počas sychravého, studeného počasia nie je však žiadna príjemná činnosť a tak sú terasy väčšinou prázdne i keď nechýbajú deky a niekde sú i vonkajšie ohrievače.
Ako dlho vydržia?
Majitelia mnohých prevádzok ponúkajú donášku jedál i nápojov a veria, že už čoskoro privítajú opäť svojich zákazníkov. „Keď sme na začiatku museli dodržiavať, že v podniku musia byť dvojmetrové odstupy a stanovené štvorcové metre na zákazníkov, tak sme to vnímali ako veľmi obmedzujúce. Čo by sme dnes zato dali, keby sme mohli fungovať aspoň v takomto režime,“ hovorí majiteľka najstaršieho pivovaru v Košiciach – Golem, Beáta Murková.
„Po prvej vlne sme sa tešili, že bude leto a budú letné terasy a ľudia budú sedieť vonku, čím sa náš problém trochu vyriešil. Ale keď prišla druhá vlna a ľudia dnu ísť nemôžu, tak je mi nepríjemné i z ľudského hľadiska, že moji zákazníci, vďaka ktorým fungujeme už 20 rokov, musia byť vonku v zime.“
„Tešila som sa, že po celoplošnom testovaní príde sľubované uvoľňovanie pravidiel a prevádzky sa otvoria. A nielen reštaurácie, ale i služby, kiná, divadlá. Nestalo sa, a ja mám taký pocit, akoby nám nakladali…koľko ešte znesieme,“ hovorí.
Zhoršené medziľudské vzťahy
Ako B. Murková hovorí, nepodceňujú koronavírus a robia všetko preto, aby sa svet dostal do normálu. „Aj my predsa dodržujeme základné ochranné pravidlá – rúško, odstup, ruky. Aj my máme svoje rodiny a chceme, aby boli v bezpečí a prečo sa pri dodržiavaní tohto všetkého nemôže človek najesť v reštaurácii, nechápem. Beriem obmedzenie s večerným zatváraním, aby ľudia teraz v podnikoch nevysedávali, ale dať si obed?“
I v Goleme ponúkajú dovoz jedál aj ich vlastného piva. „Áno, museli sme svoj biznis v tejto dobe zmeniť. Denne trávim hodiny na sociálnych sieťach. Fotím každí jedno jedlo, píšem ponuky a som vďačná za každého jedného zákazníka, ktorý príde a zoberie si jedlo alebo pivo. A tiež robíme roznášku.“
„Neviem si predstaviť po vyhlásení ďalšieho 45-dňového núdzového stavu, ako to zvládneme. Je to podľa mňa len o tom, aby sa ľudia nestretávali. Celá situácia neprospieva medziľudským vzťahom, všímam si, že je veľa nahnevanosti, zloby, sliedenia a niekedy aj udavačstva.“
Ako však B. Murková na záver dodáva, verí, že bude lepšie: „Je nás ešte veľa takých, čo sa snažíme riešiť problémy s hlboko ľudským prístupom a nechceme strácať optimizmus a nádej.“